czwartek, 30 marca 2017

OWOCE CYTRUSOWE - BOGACTWO WITAMIN

Dawno nie było postu z serii odżywianie. Dlatego dzisiaj mam dla Was kilka słów o OWOCACH CYTRUSOWYCH. Zapraszam do czytania.




Owoce cytrusowe najsmaczniejsze są zimą. Dostarczają mnóstwo witaminy C jednak duża jej to niejedyna ich zaleta. Aromatyczne, pełne słońca cytrusy wzmocnią organizm, dodadzą energii i pomogą zwalczyć zimową chandrę. Cytrysy zawierają mniej witaminy C niż np czarna porzeczka, dzika róża czy natka pietruszki, ale nie zmienia to faktu, że witaminy C jest w owocach cytrusowych sporo. Witamina C wzmacnia odporność, bierze udział w syntezie czerwonych ciałek krwi, poprawia cerę. Jest też bardzo silnym antyoksydantem. Warto wiedzieć, że białe części skórki owoców cytrusowych zawierają flawonoidy, które spowalniając utlenianie witaminy C, zwiększają jej przyswajalność, dlatego nie należy zbyt dokładnie obierać owoców przed zjedzeniem. Spożywanie cytrusów i innych produktów bogatych w witaminę C, chroni przed wystąpieniem udaru krwotocznego, który często prowadzi do śmierci. Jako że badani pacjenci po udarze krwotocznym mieli niższe stężenie tej witaminy, wysunięto wniosek, że niedobór witaminy C należy uznać za czynnik ryzyka. Prawidłowe stężenie kwasu askorbinowego przyczynia się do utrzymania właściwego ciśnienia krwi. Dzięki temu witamina C pomaga zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby serca i wystąpienia udaru. Cytrusy stanowią skuteczną broń w walce z nadwagą. Są niskokaloryczne i mają niski indeks glikemiczny, więc można je spokojnie spożywać w trakcie stosowania diety odchudzającej. Jedna średniej wielkości pomarańcza dostarcza jedynie około 60, a połówka grejpfruta 41 kalorii. Zawarty w nich błonnik pozwala zachować uczucie sytości na dłużej i zapobiega napadom głodu. Wiele cytrusów ma słodki smak, dzięki czemu stanowią one smaczną alternatywę dla słodyczy. Cytrusy doskonale nadają się też do przygotowania innych zdrowych przekąsek i deserów. Można je jeść np. z jogurtem i płatkami owsianymi lub zrobić na ich bazie smaczny koktajl z dodatkiem banana i nasion lnu lub słonecznika. Cytrusy zawierają wiele witamin i składników odżywczych, w tym: wapń, luteinę, potas, witaminę A oraz likopen.


Choć wszystkie są bardzo zdrowe, szczególnie warto wybierać kilka z nich m.in:

Mandarynki - Zawarta w jednej mandarynce witamina C trzykrotnie przewyższa jej ilość obecną w jabłku średniej wielkości. Do tego jest bardzo smaczna - idealnie nadaje się do robienia przetworów i soków.
Limonka - Choć mniejsza i bardziej aromatyczna niż popularna cytryna, zawiera więcej witaminy C i jest zdecydowanie bardziej... wydajna :) Możesz przyrządzać z niej soki lub stosować jako bazę do sałatkowych sosów.
Grejpfrut - Mamy do wyboru trzy rodzaje - biały, czerwony i zielony. Czerwony będzie dobrym wyborem dla wszystkich, którym nie przeszkadza gorycz tego owocu, a zielony dla tych, którzy wolą jego słodsza odmianę. Dzięki
masie zawartych w nim przeciwutleniaczy, wspomaga odchudzanie i oczyszcza organizm z toksyn.
Cytryna - Jest zdecydowanie najbardziej popularna spośród całej gamy owoców cytrusowych. To właśnie dzięki niej możemy pić pyszną herbatę, a jednocześnie stworzyć lekkie sosy do sałatek. Cytryny dodatkowo zawierają również rutozyd - substancję, dzięki której witamina C dostarczana z pożywieniem jest zatrzymywana z naszym organizmie. Jest to bardzo ważne, bowiem jej zapas wspomaga układ odpornościowy w walce z przeziębieniami.
Pomarańcza - Zawiera sporo beta-karotenu i witaminy C. Właśnie dzięki takiemu składowi pomarańcze doskonale radzą sobie w walce z wolnymi rodnikami, które codziennie atakują nasz organizm. Aby jednak było to możliwe, jedzmy je wraz z białymi błonkami otaczającymi miąższ.


Latem w Polsce również są cytrusy, ale wtedy przypływają z daleka – z Południowej Afryki i Ameryki, Australii. Owoce sprzedawane w zimie dojrzewają teraz na półkuli północnej. Najczęściej można kupić hiszpańskie mandarynki i pomarańcze, tureckie cytryny i grejpfruty, izraelskie grejpfruty. Cytrusy zza oceanu płyną kilka tygodni, europejskie trafiają na nasze stoły w ciągu 2–5 dni od zbioru. Są świeże i bardziej wartościowe, bo niewymęczone podróżą. Wszystkie cytrusy które zawinięte są w bibułkę są pokrywane środkami chemicznymi. Dlatego przed jedzeniem owoce trzeba dokładnie wyszorować szczoteczką, a następnie umyć ręce (chemikalia mogą przez uszkodzoną skórkę dostać się do środka i wywołać reakcję alergiczną). Cytrusy obieramy ze skórki i jemy w całości, bo w błonach rozdzielających cząstki i białej części pod skórką jest wiele cennych składników.

Lubicie owoce cytrysowe? Jakie najczęściej jadacie i w jakiej postaci?

30 komentarzy:

  1. Uwielbiam i staram się je stosować w swoich daniach! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również lubię. Pomarańcze, cytryny są dobre i zdrowe.

      Usuń
  2. Uwielbiam cytrusy, zwłaszcza pomarańczki <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię pomarańcze, najbardziej te lekko kwaśne :) Sok pomarańczowy jest pyszny :D

      Usuń
  3. Ja kocham cytrusy jem je najczęściej solo ale też wyciskam z niej soki i piję np do obiadu lub do kolacji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam cytrusy praktycznie wszystkie jakie są dostępne na rynku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie jadłam wszystkim jakie można kupić, ale lubię cytrynę, pomarańcze, mandarynki.

      Usuń
  5. Ja lubię mandarynki, pomarańcze i pomelo:) Choć jestem w sumie mało owocowa, niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej jeść więcej warzyw niż owoców, chociaż owoce też są dobre i zdrowe. Ja lubię owoce, nie tylko cytrusowe :)

      Usuń
  6. Uwielbiam cytrusy, szczególnie grapefriuty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grapefruity średnio lubię. Kiedyś kupiłam sok o tym smaku i nie smakował mi ;/

      Usuń
  7. uwielbiam! mandarynki pomarańcze mogę jeść kilogramami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomarańcze lubię bardzo, mandarynki też, ale czasami zdarzają się takie które mają pestki, a to mi się w nich nie podoba.

      Usuń
  8. Ja najbardziej lubię grejpfruty, bo pomarańcze często trafiają się suche w środku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w grupie :) Ja uwielbiam grejpfruty a zwłaszcza te różowe :)

      Usuń
    2. Ja za grejpfrutami nie przepadam. Ich smak mi nie odpowiada.

      Usuń
  9. Pomarańcze i mandarynki uwielbiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, chociaż mandarynki rzadko jadam gdyż czasami są w nich pestki a tego to ja nie lubię.

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Truskawki też są pyszne, ale latem są najlepsze :)

      Usuń
  11. Lubię szczególnie grejpfruty i pomarańcze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grejpfrutów nie jadłam nigdy, ale kiedyś chciałam wypróbować sok o tym smaku i zupełnie mi nie smakował, także nie próbowałam tego owocu jeść. Za to pomarańcze bardzo lubię.

      Usuń
  12. Ostatnio najczęściej chyba używam cytryny, bo mandarynek, pomarańczy i grapefruitów jakoś u mnie niewiele...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytrynę najczęściej do wody lub herbaty, a resztę cytrusów to jem :)

      Usuń
  13. Ja bardzo lubię, ale niestety nie mogę ich jeść. Jedyne co mi lekarz pozwala to wyciśnięty sok z cytryny z wodą wymieszany i tyle mam z cytrusów :)

    OdpowiedzUsuń