wtorek, 8 listopada 2016

RYŻ - WŁAŚCIWOŚCI ORAZ WITAMINY KTÓRE ZAWIERA RYŻ

Produktem spożywczym który najczęściej jest spożywany na obiad są ziemniaki, jednak oprócz tego warto również zainteresować się kaszami oraz ryżem które mają dużo witamin oraz dobrych właściwości. Jakiś czas temu pojawił się na moim blogu post o kaszy jaglanej którą bardzo lubię i staram się jeść. Jednak czasami (chociaż ostatnio mniej) jem też ryż. Najczęściej jest to ryż brązowy który jest lepszy niż biały. Dzisiaj mam dla Was kilka słów o tym właśnie produkcie. Zapraszam do czytania.



RYŻ początkowo uprawiano na terenach dzisiejszych Indii, skąd rozpoczęła się jego ekspansja. Ten niezwykły rodzaj trawy o jadalnych ziarnach już 5 tys. lat przed naszą erą był głównym pożywieniem Chińczyków. Niedługo potem ryż docenili Egipcjanie i Grecy. Przez kolejne stulecia zyskiwał popularność w Afryce, skąd trafił na stoły Hiszpanii i Portugalii. W średniowieczu dotarł do Włoch, w XVI w. zaczęli go uprawiać Francuzi, a w XVII w. – Amerykanie. Istnieje bardzo dużo gatunków ryżu. Najwięcej wartości odżywczych znajduje się w plewach i zarodku, więc ze względów zdrowotnych najlepszy będzie ryż naturalny, pełnoziarnisty (nieoczyszczony) albo paroiled. Pozostałe rodzaje mają jednak swoje zalety i możemy je dobierać pod kątem dania, które chcemy z niego przyrządzić. I tak:


Ryż brązowy - ceniony w kuchni azjatyckiej, nadaje się do potraw mięsnych, zwłaszcza drobiowych.

Ryż parboiled – przed młóceniem i polerowaniem jest moczony, obgotowywany na parze i suszony. Dzięki temu witaminy i mikroelementy wtłaczane są do ziarna i przez to ryż jest bardziej odżywczy. 200 g ryżu wrzucamy do 1,5 l wrzącej osolonej wody i gotujemy przez 20 minut, po czym odcedzamy. Ryż parboiled ma szerokie zastosowanie, nadaje się jako dodatek do dań mięsnych, rybnych, do sałatek czy zup.

Ryż długoziarnisty - ma długie i cienkie ziarna, które nie sklejają się podczas gotowania. Ugotowany jest dość jędrny i suchy.

Ryż biały - średnioziarnisty o owalnym ziarnie. Nadaje się szczególnie dobrze na risotto. Surowy ryż podsmaża się na rozgrzanym oleju, a potem stopniowo dodaje wywar lub wodę, często mieszając. Gotowy ryż powinien być jędrny w środku.

Ryż krótkoziarnisty - do puddingu jest nieco słodszy i świetnie nadaje się do deserów. Wymaga powolnego gotowania.

Ryż dostarcza dużej ilości węglowodanów złożonych, które powinny być podstawowym źródłem energii. Stanowi cenne źródło potasu (reguluje ciśnienie krwi), magnezu (koi nerwy i poprawia koncentrację), żelaza i cynku (poprawiają odporność). Ryż zawiera również witaminy z grupy B (regulują pracę układu nerwowego), witamina E (chroni przed wolnymi rodnikami) i błonnik (poprawia trawienie). Wprawdzie ryż dostarcza niewiele białka, ale jest ono bardzo cenne, gdyż składa się z aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie wytwarza, więc czerpie je z pożywienia. Ryż brązowy, dziki i parboiled są bardziej zasobne w cenne składniki niż ryż biały. Jeśli jednak lubisz biały, wybierz długoziarnisty – jest bogatszy w błonnik i wolniej trawiony.




Ryż nie zawiera glutenu, dlatego mogą go jeść osoby nietolerujące tego białka. Mogą go jeść też osoby na diecie lekko strawnej i dbające o linię – wolno trawiony dostarcza energii na długi czas i uwalniaod głodu. Pod warunkiem że ugotuje się go na półtwardo. Rozgotowany ma mniej składników i wysoki indeks glikemiczny. Ryż brązowy korzystnie wpływa na stan serca i układu krwionośnego. Obniża poziom złego cholesterolu i reguluje po ziom cukru we krwi, chroniąc przed cukrzycą. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu nerwów i mięśni. Ma działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające – neutralizuje uszkadzające komórki i wywołujące zmiany nowotworowe wolne rodniki. Ryż parboiled jest dobrą propozycją dla osób, którym nie smakuje ryż brązowy, a chcą dostarczyć organizmowi więcej składników odżywczych, niż znajduje się w ryżu białym. Ryż biały - choć odżywczo i zdrowotnie o wiele mniej wartościowy, zalecany jest dzieciom, alergikom, rekonwalescentom i pacjentom z chorobami układu pokarmowego ze względu na swoją lekkostrawność.

A czy Wy lubicie ryż? Jeśli tak to jaki i jak często go jadacie?

30 komentarzy:

  1. Lubię ryż, choć mam wrażenie, że szybko się po nim robię głodna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jesz biały ryż to możliwe, że po nim jesteś szybko głodna. Po brązowym ryżu dłużej jest się najedzonym.

      Usuń
  2. Ja niestety nienawidzę ryżu i nie mogę się do niego przekonać. :(

    http://xpatrycja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię ryż, chociaż ostatnio jem mniej ponieważ jadłam przez jakiś czas i mi się przejadł trochę.

      Usuń
  3. Ja dosyć często jem ryż, najbardziej lubię dziki - ten niestety jest bardzo drogi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzikiego ryżu nie jadłam nigdy. Jeśli już jem to biały lub brązowy.

      Usuń
  4. ja jadam sporo ryżu ;) ale ponoć my Polacy ż

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ryż dobry. Polecam wypróbować też kaszę jaglaną :)

      Usuń
  5. Ja za ryyżem nie przepadam i wiem co tracę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może spróbujesz kaszy jaglanej ? :) Również jest bardzo smaczna i zdrowa :)

      Usuń
  6. Ja chyba lubię każdy ryż, jaśminowy jest pyszny:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaśminowego nie jadłam. Nie wiedziałam nawet, że taki istnieje :)

      Usuń
  7. lubię ryż ale jedynie na słono:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. To dobrze, że jesz ryż i lubisz :) Jest smaczny i zdrowy :)

      Usuń
  9. Ryż parboiled to mój ulubiony i mogłabym jeść codziennie zamiast ziemniaków, w zupach,gołąbkach czy w moich ulubionych daniach chińskich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tegp ryżu nie jadłam nigdy. Zazwyczaj jem brązowy lub biały. Wybór jest, dla każdego coś dobrego.

      Usuń
  10. Uwielbiam ryż, szczególnie z warzywami lub na słodko - z musem truskawkowym <3 Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z warzywami lubię, ale na słodko nie jadłam jeszcze :)

      Usuń
  11. Lubię ryż, ostatnio jem jednak tylko pełnoziarnisty :)


    Zapraszam-Mój blog
    Odwdzięczam się za każdą obserwacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pełnoziarnisty najlepszy chociaż ja nie jadłam innych więc nie wiem do końca jakie są dobre :)

      Usuń
  12. Bardzo lubię ryż. Nie dość, że jest mega zdrowy, to jest smaczny. Lubię szczególnie w połączeniu z kurczakiem lub... w sushi <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sushi nie jadłam nigdy, ale z kurczakiem bardzo lubię :)

      Usuń
  13. Ja lubię ryż i często po niego sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze, że lubisz ryż i jesz go, bo jest zdrowy :)

      Usuń
  14. Bardzo lubię ryż, i na słono i na słodko np z jogurtem. Jadam rzadko, bo moje dzieci nie lubią :( musiałabym wtedy gotować dwie potrawy ;) Obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, trochę kiepsko gdy ktoś czegoś nie lubi i trzeba gotować dwa obiady :/

      Usuń