Marchew - Właściwości i wartości odżywcze


Dzisiaj mam dla Was kolejny post z serii Odżywanie. Bohaterem postu będzie wszystkim znane warzywo czyli Marchew Zapraszam do czytania.




Marchew to warzywo, o którego właściwościach leczniczych i wartościach odżywczych decydują witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Jednym z ważniejszych jest beta-karoten, który nie tylko wzmaga opaleniznę, lecz także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność i może ochronić przed rozwojem nowotworów. Marchew jest bogatym źródłem karotenoidów - związków, które są jednocześnie barwnikami odpowiadającymi za pomarańczowy kolor marchewki i przeciwutleniaczami. Beta-karoten zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, a także wspomaga leczenie trądziku i opóźnia pojawianie się zmarszczek. Jednak najbardziej jest znany z tego, że przyśpiesza opalanie i przedłuża efekty kąpieli słonecznych. Marchew jest jednym z najczęściej uprawianych warzyw w Polsce. Uprawia się liczne odmiany marchwi o różnym zabarwieniu korzenia – białym, żółtym, pomarańczowym i purpurowym. Najbardziej wartościowe są odmiany o zabarwieniu intensywnie pomarańczowym, zawierają one najwięcej karotenu.

Paryska - marchew to specjalna odmiana o fantazyjnej, kulistej formie. Pozwala na przygotowanie apetycznie wyglądających i smacznych dań. Preferuje gleby lekkie. Proces blanszowania pozwala na
zachowanie wyśmienitego smaku marchewki oraz jej naturalnego koloru.
Bolero - to odmiana ceniona w całej Europie, jest odporna na wiele chorób i znakomicie nadaje się na przetwory i na soki. Korzenie są ciemnopomarańczowe, cylindryczne, lekko stożkowe i tępo zakończone. Odmiana średniowczesna.
Amsterdamska - odmiana wczesna, do uprawy polowej i pod osłony. Korzeń walcowy, ciemnopomarańczowy i długi. Odmiana ta charakteryzuje się wyjątkowym smakiem, miąższ jest soczysty i kruchy. Wysiew wprost do gruntu od końca marca do początku czerwca.
Lenka - jest to odmiana średniowczesna, nadająca się do przechowywania. Korzenie o zabarwieniu pomarańczowym i bardzo smacznym miąższu. Wysiew nasion od końca marca do końca maja.
Perfekcja - to odmiana późna, wysiewa się ją na przełomie kwietnia i maja. Korzeń ma kształt walcowaty. Miąższ charakteryzuje się dużą zawartością suchej masy, karotenów i cukrów. Odmiana przeznaczona do jesiennego zbioru, pozwala się przechowywać do późnej wiosny.
Bejro - to późna odmiana , polecana zwłaszcza do bezpośredniego spożycia. Korzenie osiągają długość około 15 cm, są pomarańczowe, odporne na pękanie, kruche i soczyste, wcześnie się wybarwiają. Odmiana ta wymaga gleby lekkiej i żyznej.
Major - to odmiana średniopóźna. Korzenie mają kształt trapezowaty. Odmiana idealna do przetwórstwa i przechowywania, z małą tendencją do gromadzenia azotanów.
Merida - średniowczesna, plenna odmiana w typie nantejskim, atrakcyjnej barwie wewnętrznej i zewnętrznej. Korzenie długie, cylindryczne, wyrównane, o gładkiej skórce. Nadaje się do mechanicznego zbioru. Może być przeznaczona do bezpośredniego spożycia i dla przetwórstwa i do przechowywania.




Beta-karoten jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. Może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego. Marchewka może zmniejszyć prawdopodobieństwo także raka prostaty. Wszystko dzięki zawartości innego związku o działaniu antynowotworowym - kwasowi retinowemu, który jest metabolitem witaminy A. Inną substancją zawartą w marchewce, która może ochronić przed rozwojem raka, jest falkarinol - do takiego wniosku doszli naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle. Jak wynika z ich badań, falkarinol redukuje ryzyko rozwoju raka nawet o 33 proc. Warto wiedzieć, że falkarinol można znaleźć także w selerze, pietruszce i innych warzywach. Sok z marchwi jest bardzo zdrowy i lekarze zalecają jego częste picie. Osoby, które nie lubią samego soku z marchwi, mogą pić go z dodatkami: jabłkami, brzoskwiniami, bananami. Korzeń tego warzywa ma przede wszystkim właściwości przeciwcukrzycowe i przeciwpasożytnicze. Działa rozkurczowo, obniża poziom cholesterolu we krwi, a także wpływa na regulację trawienia.

Zawarte w marchwi pektyny obniżają poziom cholesterolu we krwi i przeciwdziałają miażdżycy. Surowa marchewka ma niski indeks glikemiczny (IG = 30), jednak im bardziej jest rozgotowana, tym bardziej wzrasta jego wartość. IG gotowanej marchewka może wynosić nawet 90. Dlatego osoby z cukrzycą typu 2 mogą spożywać marchewkę tylko niepoddaną obróbce termicznej. Marchew zawiera nie tylko beta-karoten, lecz także inne witaminy i pierwiastki mineralne, dzięki czemu jest stosowana w awitaminozie A, czyli niedoborze witaminy A. Stan ten objawia się bardzo przesuszoną skórą na łokciach i kolanach, a także na ramionach i udach (suchość nie ustępuje po posmarowaniu kremem czy balsamem), niedowidzeniem o zmierzchu i w nocy oraz suchością gałki ocznej. Poza tym marchew można podawać małym dzieciom i młodzieży w przypadkach niedożywienia, niedokrwistości i stanów zapalnych skóry.




Marchewka jest nie tylko sprawdzonym składnikiem zup, surówek i sałatek. Na bazie marchewki można przygotować także desery. W Szwajcarii bardzo popularny jest tort marchewkowy. Z kolei w Stanach Zjednoczonych wypieka się placek marchewkowy, który swoim smakiem przypomina coś pomiędzy piernikiem a ciastem orzechowym. W Portugalii narodowym produktem jest dżem marchewkowy, przez który marchewka jest uważana za owoc.

Ja najczęściej jem marchewkę w zupach oraz surówkach do obiadu. A czy Wy lubicie marchew? Jak często ją jadacie i w jakiej postaci?

16 komentarzy:

  1. Nie sądziłam, że jest tyle odmian marchwi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Codziennie się staram :D Wieczorami lubię sobie pochrupać :D Zresztą... Jestem "Królikiem Bugsem", a więc... :D A tak serio to naprawdę codziennie staram się zjeść jedną surową marchewkę. Bardzo je lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jem, niestety nie codziennie, ale jednak jem. Lubię też soki z dodatkiem marchewki.

      Usuń
  3. Moja córka uwielbia marchew ale tylko na surowo - gotowanej nie ruszy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie lubię gotowanej marchewki. Za słodka jak dla mnie.

      Usuń
  4. Ja uwielbiam marchew szczególnie grilowaną lub w postaci suszonej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podobni gotowana marchew jest niezdrowa i bardzo kaloryczna :D ja zwykle podjadam jak ścieram psu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za gotowaną marchwią nie przepadam. Jak dla mnie jest za słodka. Nie smakuje mi.

      Usuń

  6. Hej bardzo ciekawie pisany blog, widac, ze robisz to z pasja. A post bardzo fajnie sie czyta. Jesli zamierzasz kiedys przejsc na profesjonalne blogowanie i potrzebowal bys adres pod firme to zapraszam do nas. Wirtualny adres katowice to miejsce gdzie mozesz prowadzic wlasna dzialalnosc pod naszym adresem. Obczaj i jak sie spodoba dolacz do nas:


    YouBoost

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Cieszę się, że podoba się mój blog :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Mój Mały Kawałek Nieba , Blogger