piątek, 22 czerwca 2018

Owoce lata - wlasciwosci i wartosci odzywcze


Jednym z owocow, ktore kojarza sie z latem sa truskawki i jagody, ale nie tylko. Oprocz truskawek oraz jagod w sklepach czy na straganach pojawiaja sie rowniez inne owoce np. maliny czy czeresnie. Dzisiaj mam dla Was post o tych wlasnie owocach. Zapraszam do czytania.



Zaczniemy od czeresni. Sa to nie tylko smaczne, ale takze i zdrowe owoce, ktore posiadaja liczbne wlasciwosci zdrowotne. Czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, ktora u pacjentow z artretyzmem moze blokowac odczuwanie bolu wywolanego przez krysztalki kwasu moczowego. Poza tym w czeresniach mozna znalezc witaminy z grupy B, ktore rowniez wspomagaja leczenie artretyzmu. Czeresnie poleca się osobom cierpiacym na opuchnięcia i znieksztalcenia stawow. Owoce te do jadlospisu powinny wlaczyć takze osoby zdrowe, bo dzieki temu maja szanse na uniknięcie artretyzmu. Wystarczy przez caly sezon zjadac codziennie około poł kilograma czeresni, najlepiej zastępujac nimi jeden z posilkow. Czeresnie zawieraja duzo potasu, ktory usuwa nadmiar soli z organizmu i wplywa dobroczynnie nana serce, pomaga takze regulowac cisnienie tetnicze krwi. Czeresnie sa bogate w cukry – 12,82 g w 100 g produktu. Mimo to samej sacharozy jest bardzo niewiele, dzieki czemu indeks glikemiczny czeresni jest niski i wynosi 22. W zwiazku z tym osoby z cukrzyca moga zjadac te slodkie owoce, ale najlepiej w ograniczonej, umiarkowanej  ilosci.



Kolejnymi owocami ktore sa smaczne i zdrowe sa maliny. Cenione sa przez dietetykow i zielarzy, bowiem maliny zawierają sporo witamin i mineralow - z magnezem, wapniem i zelazem na czele, a takze wiele innych wartosciowych dla zdrowia substancji. Owoce malin zawieraja kwasy organiczne (m.in. cytrynowy, jabłkowy, salicylowy), pektyny, antocyjany, cukry, związki śluzowe, lotne związki zapachowe, a takze bogactwo witamin, m.in. C, E, B1, B2, B6, oraz wiele substancji mineralnych - przede wszystkim potas, magnez, wapn, zelazo. Ze względu na zawartosc kwasu ferulowego i beta-sitosterolu w malinach, zauważono hamowanie rozwoju nowotworu zarowno lagodnego, jak i zlosliwego. Maliny, podobnie jak truskawki, często wywoluja reakcje alergiczne. Dzieje sie to za sprawa uczulenia na salicylany, ktore te owoce zawieraja. Owoce malin, tak samo jak i liście malin są znakomitym środkiem przeciwgorączkowym, ponieważ pobudzają czynność gruczołów, a pot – parując ze skóry – powoduje obniżenie temperatury. LiScie malin dzialaja sciagająco, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Zawarte w nich garbniki hamują rozwój bakteria jelitowych i skutecznie zmniejszają biegunke. Przetwory z liści malin pomogą także w słabo nasilonych wzdeciach.


Poziomki, tak samo jak i czeresnie posiada cenne wlasciwosci lecznicze oraz wartosci odzywcze. Podnosza odpornosc organizmu oraz pomaga walczyc w infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi, dzieki duzej zawartosci witaminy C. Garsc tych slodkich owocow pokrywa prawie 100% dziennego zapotrzebowania na ta witamina. Usprawniaja rowniez prace układu krwionosnego dzieki duzej zawartosci potasu. blokuja wchłanianie "zlego" cholesterolu LDL, który może zatykac naczynia krwionośne, zwalczaja wolne rodniki, które przyspieszaja proces starzenia, oraz hamuja aamnazanie sie komorek nowotworowych. Owoce te zawieraja garbniki, ktore maja wlasciwosci sciagajace, dzialaja przeciwbiegunkowo, przeciwzapalnie i przeciwkrwotocznie. Usuwaja szkodliwe produkty przemiany materii dzieki aktywnośsi pektyn. Poziomki takze pomagaja w leczeniu chorob ukladu moczowego, ponieważ maja wlasciwosci moczopedne.




Jeżyny wspomagają pracę układu krążenia dzięki zawartości 3 substancji antocyjanów, ktore zwiększają elastyczność naczyń włosowatych oraz wzmacniają i odtruwają serce; witaminy C, która zwiększa odporność komórek. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 70 mg. Ostrężyny w 100 g zawierają 21 mg tej cennej witaminy, w związku z tym szklanka jeżyn pokrywa 60 proc. dziennego zapotrzebowania na kwas askorbinowy oraz błonnika -  jedna szklanka jeżyn pokrywa 30 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca.  Jeżyny wspomagają pracę układu krążenia dzięki zawartości 3 substancji; antocyjanów - zwiększają elastyczność naczyń włosowatych oraz wzmacniają i odtruwają serce; witaminy C, która zwiększa odporność komórek. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 70 mg. Ostrężyny w 100 g zawierają 21 mg tej cennej witaminy, w związku z tym szklanka jeżyn pokrywa 60 proc. dziennego zapotrzebowania na kwas askorbinowy. błonnika -  jedna szklanka jeżyn pokrywa 30 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca;


Zurawina byla i jest stosowana na przeziebienia, anginy, problemy z zoladkiem czy pecherzem. Jest bogatym zrodlem witamin A, C i z grupy B. Najwiecej substancji odzywczych i leczniczych zawieraja świeze owoce. Na infekcje dróg moczowych najbardziej narażone są kobiety. Infekcje drog moczowych wywoluja najczesciej bakterie Escherichia coli, ktore osadzaja sie one w drogach moczowych, gdzie powoduja stany zapalne. Zurawina moze zmniejszac podatnosc na zapalenie drog moczowych. Pomaga ona również zapobiegać infekcjom pęcherza moczowego u osób mających problemy z całkowitym opróżnianiem pęcherza; Owoc ten zawiera flawonoidy, bardzo podobne do tych w czerwonym winie. Zapobiegaja one chorobom serca. Zurawina posiada rowniez dzialanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Wyciąg z żurawiny zmniejsza o 60 proc. osadzanie się na dziąsłach bakterii najczęściej spotykanych w jamie ustnej oraz redukuje ilość patogennych bakterii w jamie ustnej i zmniejsza zapadalność na choroby przyzębia i dziąsel.



Lubicie te owoce? Jadacie je?

16 komentarzy:

  1. Uwielbiam <3 aż się głodna zrobiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam poziomki,maliny,jeżyny. Jem je kiedy tylko się pojawiają aczkolwiek muszę przyznać,że jeżyn i poziomek dawno nie jadłam a czereśni i wiśni jakoś nie lubię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam czeresnie, ale takze jezyny. Tych drugich bardzo dawno nie jadlam.

      Usuń
  3. Uwielbiam wszystkie te owoce ;*

    Zapraszam do mnie:
    BLOG

    INSTAGRAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z wyzej wymienionych owocow najbardziej lubie czeresnie, ale takze truskawki, ktore opisywalam w innym poscie.

      Usuń
  4. Same pyszności <3 Moim faworytem sa malinki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maliny raz kupilam, ale jakos bardzo nie przypadly mi do gustu. Za to uwielbiam czeresnie i truskawki :)

      Usuń
  5. Bardzo ciekawy wpis, uwielbiam zwłaszcza czereśnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Trzeba korzystać póki są :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda. Fajnie gdy ma sie te owoce w swoim ogrodzie, chociaz nie zawsze jest taka mozliwosc.

      Usuń
  7. Z niecierpliwością czekam na jeżyny, które rosną u mnie na domem, zawsze robię z nich soki na zimę oraz desery ze śmietaną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jarzyn dawno nie jadlam. Pamietam, ze rosly obok laki na wsi gdzie mieszkalam to jadlo sie ich troszke :)

      Usuń
  8. Najbardziej uwielbiam maliny, ale innymi też nie pogardzę :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu oraz za każdy komentarz :)

Polecany post

Mój Mały Kawałek Nieba - Konto na instagramie! Zapraszam serdecznie

Pisanie na blogu ostatnio jakoś mi nie wychodzi. Do głowy przyszedł mi pomysł założenia konta na instagramie w którym pisałabym posty o...