sobota, 15 lipca 2017

Brzoskwinie, nektarynki, morele. Właściwości oraz witaminy zawarte w tych owocach


Dzisiejszy post będzie o kolejnych przepysznych owocach, które bardzo lubię. Jeśli jesteście ciekawe o jakie chodzi to zapraszam do czytania.


 
Brzoskwinie, nektarynki, morele bo to o nich mowa, to owoce które są pyszne, soczyste, sycące i nie tuczą. Idealne na podwieczorek lub drugie śniadanie. Zawierają sporą ilość witamin i składników mineralnych. Brzoskwinie mają bardzo dużo odmian więc mamy w czym wybierać. Posiadają omszałą skórkę która dzieli się na właściwki i twardki, gładkie zaś to nektarynki i bryniony. Brzoskwinie różnią się barwą i zwartością miąższu. Miękkie i nieco włókniste są właściwki i nektarynki, a twardawe i lekko chrupiące - twardki i bryniony. Wszystkie mają podobne wartości odżywcze. Brzoskwinie są cennym źródłem beta-karotenu i błonnika. Zawierają też sporo witamin z grupy B, witaminę PP i C. Tej ostatniej najwięcej jest w nektarynkach, choć ze względu na garbniki w miąższu, jest dość nietrwała. Warto jeść bardzo świeże owoce ze skórką. Owoce te powinni jeść chorzy na anemię, kobiety w ciąży, a także wegetarianie. Brzoskwinie działają moczopędnie i wspomagają trawienie. Jadane regularnie oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. To ważne dla chorych na reumatyzm i nerki. Nie zawierają tłuszczu i sodu, więc warto je polecić osobom z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu. Nektarynki, brzoskwinie i morele obniżają ciśnienie tętnicze i wzmacniają serce, a zawarty w nich magnez uspokoi zestresowane osoby. zawierają również sporo wapnia i żelaza. Ten ostatni składnik mineralny powinien zainteresować kobiety w ciąży, które często w tym stanie mają braki żelaza.




Cenniejsze od brzoskwiń są morele. 100 g świeżych moreli ma tyle samo żelaza co brzoskwinie, mniej wapnia, za to dużo fosforu i dużo potasu. Morele są aż czterokrotnie bogatszym niż brzoskwinie źródłem beta-karotenu. Mają też trzy razy więcej witaminy B2. 100 g tych owoców dostarcza około 50 kcal, czyli o 10 więcej niż ta sama ilość brzoskwiń. Dlatego, że mają więcej cukru. Właśnie z tego powodu moreli, szczególnie suszonych, nie zaleca się cukrzykom. Surowe morele i brzoskwinie w 86 proc. składają się z wody. Podczas suszenia zachowują wszystkie wartościowe składniki. Dzięki temu dostarczają organizmowi cennych pierwiastków, witamin i błonnika. Warto włączyć suszone morele do diety. 

Zawierają one witaminy A, wapno,fosforu oraz potas. Wystarczy zjeść kilka suszonych moreli na drugie śniadanie, a poprawi się stan naszych kości i wygląd skóry. Kobiety w okresie menopauzy, zagrożone osteoporozą powinny jeść suszone morele. Jest to ważne dlatego, że zawarty w nich potas przyspieszy wydalanie nadmiaru wody z organizmu, zmniejszając tym samym obrzęki i odciążając układ krążenia. Beta-karoten zawarty w suszonych morelach działa antynowotworowo i wspomaga układ oddechowy, toteż zaleca się je szczególnie osobom palącym. Dzięki właściwościom zasadotwórczym suszone morele pomogą cierpiącym na zgagę.


Świeże morele, bogate w witaminy i sole mineralne, warto wykorzystać jako naturalny kosmetyk. Przygotowanie maseczki jest bardzo proste. Rozgniecioną morelę Wystarczy wymieszać z łyżką jogurtu naturalnego oraz odrobiną miodu i położyć na twarz. Maseczka poprawi kondycję skóry wysuszonej na słońcu i wietrze. Do jej przygotowania można użyć też namoczonych wcześniej moreli suszonych. Na dżemy i owocowe przeciery najlepiej nadają się odmiany tych owoców o miąższu zwartym i nie zaczerwienionym przy pestce. 


Najsmaczniejsze kompoty przyrządzimy z odmian redhaven, siewki rakoniewickiej i siewki jerzykowskiej. Na mrożonki i do suszenia nadają się jedynie nektarynki. Z moreli najlepsze na kompoty i do suszenia są odmiany: węgierska wczesna, earli orange, harcot i moorpark o ścisłym i niezbyt włóknistym miąższu. Na dżemy najlepsza jest odmiana późna z Ursynowa. Starajmy się w sezonie jeść jednak najwięcej świeżych brzoskwiń i moreli, warto również przyrządzać z nich smaczne domowe desery i ciasta.

Lubicie te owoce? Jak często jadacie?

31 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis:) Uwielbiam zarówno brzoskwinie, morele i nektarynki. Te ostatnie w sezonie letniem jem praktycznie codziennie. Morele kupuję ale zwykle suszone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo. Często jem nektarynki. Lubię również suszone morele. Dawno ich nie jadłam :)

      Usuń
  2. uwielbiam nektarynki i morele omom;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniam, mniam, ja też! Pyszne i słodziutkie owocki :D

      Usuń
  3. Najbardziej lubię nektarynki. Smaczne i jak widać bardzo zdrowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ostatnio jem nektarynki i bardzo lubię :)

      Usuń
  4. Lubię zwłaszcza nektarynki :) Dobrze wiedzieć o ich właściwościach :) Bardzo przydatny wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Będą pojawiały się też inne posty o innych produktach spożywczych :)

      Usuń
  5. Ja niestety nie przepadam za tymi owockami :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, szkoda, ale jest wiele innych owoców które są również zdrowe i smaczne. Każdy znajdzie coś dla siebie :)

      Usuń
  6. Uwielbiam je wszystkie. Moja siostra ma zaś 'fazę' na nektarynki i codziennie zjada minimum 5 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo sporo zjada nektarynek Twoja siostra, ale lepsze owoce niż np słodycze :D

      Usuń
  7. Perfect post dear, and lovely photos ^_^
    I've never seen such a great blog design, good job! I'm following you, would you like to follow me back, I would be glad? We can become good blog friends. ♥
    My BLOG --> www.limitededitionlady.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzoskwinie pośród tych trzech najbardziej lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. uwielbiam wszystkie! ostatnio nawet robiłam koktajl z nektarynek + arbuz + banan + melon :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przydatna porcja wiedzy :) Ja kocham nektarynki :D Mogłabym je jeść cały czas ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że podoba się post :) Ja również bardzo lubię nektarynki. W sezonie letnim często jem :D

      Usuń
  11. Naprawdę ciekawy post :D można się tyle dowiedzieć o tych przepysznych owocach <3
    https://rabbit-hole-xoxo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię je wszystkie a dzięki Tobie jeszcze częściej będę je jadła :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...