piątek, 26 maja 2017

Czarna herbata. Dobroczynne właściwości oraz skutki uboczne picia tej herbaty


Herbata czarna jest jedną z najczęściej spożywanych przez nas herbat. Dzisiaj mam dla Was post o tej herbacie i jej właściwościach. Zapraszam do czytania.




Czarna herbata jest efektem obróbki liści drzewa camellia sinensis. Tego samego, z którego powstają wszystkie inne typy herbat. Właśnie dzięki temu wiele ich właściwości jest, w mniejszym lub większym stopniu, powtarzalnych. Procesy obróbki, takie jak parzenie, suszenie, oksydacja, część właściwości eksponują, a część wygaszają. Na wpływ zdrowotnych właściwości herbacianych naparów ma również czas, który liście pozostają na krzewie: część związków tworzy się dopiero, gdy zaczynają dojrzewać. Napar z czarnej herbaty posiada bardzo przyjemny aromat i ma kolor jasno lub ciemnoczerwony. Najlepiej smakuje podany na ciepło. Czarna herbata to również Assam i Cejlon (z Sir Lanki), Dareeling z Indii oraz wiele innych gatunków. Każdy z nich posiada polifenole (substancje przeciwutleniające) oraz teaflawinę (subst. poprawiająca pracę mózgu). Proces tworzenia herbaty polega na doprowadzeniu do więdnięcia liści, następnie wykonuje się zwijanie, fermentowanie i suszenie. Zwijanie powoduje, że ścianki komórek liści pękają, a do soku komórkowego dostaje się tlen. Następnie podczas fermentacji dochodzi do zmiany koloru i powstania przyjemnego aromatu. W trakcie suszenia pozbawia się liście resztek wilgoci. Na samym końcu wykonuje się  sortowanie, czy grupowanie liści pod względem grubości i wielkości. Tak przygotowaną herbatę można zapakować i przygotować do wysyłki.

Czarna herbata zawiera wszystko, co powinna zawierać herbata: antyoksydanty, taniny, kofeinę. Unikalna mieszanka tych składników sprawia, że warto zwrócić na nią uwagę, gdy dbamy o nasze zdrowie. Regularne picie niewielkich ilości czarnej herbaty pozwala na regulację poziomu glukozy we krwi. Jednak tą właściwość herbata zachowa jedynie, gdy nie dodamy do niej cukru i innych substancji słodzących. Czarna herbata działa dobrze na układ krwionośny co zostało wielokrotnie przebadane i udowodnione. Ma ona wpływ nie tylko na kondycję serca, ale także na poziom cholesterolu. Codzienne picie 2-3 filiżanek naparu z czarnej herbaty pozwala na utrzymanie i wyregulowanie poziomu cholesterolu całościowego, LDL i HDL. Dzięki temu zmniejszamy też ryzyko ataku serca.




W czarnej herbacie obecna jest również kofeina, jednak nie w takiej ilości, jak w kawie lub innych herbatach. Powoduje to, że kubek czarnej herbaty bezpiecznie poprawia wydajność naszego mózgu i pamięci. Nie stresuje przy tym organizmu, a nawet może odprężyć, przynieść ulgę w stresującej sytuacji i dodać pozytywnej energii. Herbatę tą można stosować również zewnętrznie - na zmęczone i spuchnięte oczy dobry jest okład z czarnej herbaty, a na cerę przemywanie twarzy herbatą. Dzięki temu można zapobiegniec drobnym infekcjom, a także sprawić, że skóra będzie miała jednolity kolor. Wewnętrznie czarna herbata spowolni procesy starzenia i pomoże skórze w szybszej regeneracji. Polifenole i taniny zawarte w czarnej herbacie działają jak antybiotyki i zapobiegają infekcjom w ustach. Fluor nie pozwala rozwinąć się próchnicy i zapobiega brzydkiemu zapachowi z ust. Trzeba jednak uważać: picie dużej ilości czarnej herbaty może spowodować również przedawkowanie fluoru,  a w za dużych ilościach ten pierwiastek jest dla nas toksyczny i nie powinno się z nim przesadzać.

Dobroczynne właściwości to nie wszystko. Pijąc czarną herbatę, a przede wszystkim przesadzając z jej ilością, dostarczamy do organizmu dużą dawkę kofeiny, która powoduje: ból głowy, nerwowość, zaburzenia snu, wymioty, biegunkę, drażliwość, drżenie, nieregularne bicie serca, zgagę, zawroty głowy lub dzwonienie w uszach. Osoby podatne na działanie kofeiny powinny zwracać uwagę na ilość wypijanego naparu.


A Wy lubicie czarną herbatę? Pijecie ją? Lubicie z dodatkiem cukru, cytryny czy bez żadnych dodatków? Ja lubię bez cukru, ale także z jego dodatkiem, czasami wypiję też z cytryną.


23 komentarze:

  1. Lubię czarna herbate, ale zauwazyłam, iz najmniej wpływa ona na nasze zdrowie i ostatnie o wiele częściej sięgam po biała i zieloną <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zieloną herbatę bardzo lubię, ale czarną też. Białej nie piłam nigdy. Dobra jest też czerwona.

      Usuń
  2. Ja jestem uzależniona od herbaty. A jeszcze z cytryną to raj

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z cytryną rzadko piję, jedynie gdy jestem przeziębiona. Tak to piję z cukrem lub bez cukru, w zależności jak mam ochotę.

      Usuń
  3. Ja lubię czarną herbatę natomiast nie zauważyłam aby działała pobudzająco :P choć piję sporo :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie wyobrażam sobie dnia bez herbaty z cytryną

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja uwielbiam herbatę z miodem i cytryną. Szczególnie w zimowy wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z cytryną rzadko piję herbatę chociaż czasami się zdarza.

      Usuń
  6. Osobiście uwielbiam czarną herbatę. Piję ją praktycznie codziennie zwykle po południu z dodatkiem cytryny i często 2-3 kropli nalewki z bursztynu. Bardzo ciekawy i merytoryczny wpis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też piję codziennie herbatę czarną. Z cytryną rzadko, ponieważ średnio taką lubię. Chyba, że jestem przeziębiona to piję. Smakuje mi herbata czarna z cytryną i syropem malinowym mniam :) A tak piję z cukrem lub bez, w zależności na jaką mam ochotę.

      Usuń
  7. Szczerze mówiąc to nie wyobrażam sobie nie pić czarnej herbaty. Od trzech lat nie piję kawy i zawsze na śniadanie wypijam zarną herbatę. Potem w ciągu dnia i wieczorem wypiję jeszcze dodatkowe dwie lub trzy, więc chyba myślę że nie jest tak źle, aczkolwie te skutki uboczne to troszkę mi znajome.. :( Ja neistety piję herbatę z cukrem :/ cytryny nie dodaję bo cytryna z herbatą tworzą związek chemiczny, który jest trujący dla naszego organizmu . Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też piję codziennie czarną herbatę, z cukrem lub bez cukru. Z cytryną bardzo rzadko piję.

      Usuń
  8. Zauważyłam, że ostatnio bardzo rzadko piję czarną herbatę. Ostatnio najczęściej piję pokrzywę, zieloną i czerwoną herbatę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja piję czarną herbatę, ale zieloną też.

      Usuń
  9. Lubię wypić czarną herbatę od czasu do czasu,najlepiej smakuje w górach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W górach to jeszcze nie piłam herbaty ani nic :D

      Usuń
  10. Poleciłam wpis na moim fb :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja czarną piję bardzo rzadko, najczęściej zieloną.

    OdpowiedzUsuń
  12. lubie czarną herbatę, głównie torebkową, ale staram suie je róznicowac - kazda herbata ma jakies wlasciwosci, raz wybiera się czerwoną i zieloną na przyspieszenie spalania tłuszczu, raz yerba mate na pobudzenie, a czarna to klasyk :) Potrafi rozgrzac i obudzic z lepszym skutkiem i na dłuzej, niz kawa. Generalnie polecam obczaic blog producenta herbat "Malwa tea", ma tam bardzo fajne wpisy o tym, jaka herbata na co wpływa - np., jakie pić na pamięć i koncentrację, jakie w ciązy itp itd. wiec jesli kogos interesują takie zdrowotne aspekty wypijanych naparów to moze sie stamtąd wiele dowiedziec :) ja np. zaczęłam pić zioła odkąd wiem, że w moim przypadku pokrzywa i ostropest najbardziej wspomagają zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...