piątek, 17 lutego 2017

Nabiał i przetwory mleczne - Mleko, jogurty, twarogi. Właściwości oraz wartości odżywcze tych produktów


Kolejnym produktem spożywczym który bardzo lubię jest Nabiał - mleko, jogurty, sery. Post o serach pojawił się już na moim blogu, dlatego dzisiaj nie będę o tym pisała. Wiem, że są osoby które muszą unikać mleka, jogurtów gdyż cierpią na nietolerancję laktozy. Ja u siebie nie zauważyłam żadnych niepokojących objawów po spożyciu mleka czy jogurtów dlatego nie unikam tego. Nie jem też nadmiernie jogurtów i nie piję mleka litrami. Wszystko z umiarem. Zapraszam na kilka słów o nabiale.




Nabiał to nazwa grupy produktów żywnościowych, w skład których wchodzą mleko i jego przetwory, czyli: sery, twarogi, jogurty, kefiry, maślanki. Nabiał zawiera wapń – pierwiastek niezbędny do budowy kości i zębów, odgrywa również zasadniczą funkcję w przekazywaniu impulsów nerwowych. Wszystkie produkty pochodzenia mlecznego zawierają m.in. łatwo przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne i witaminy, takie jak: A, B2, B12, D, przez co odgrywają bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka.

Nabiał w diecie zajmuje ważne miejsce w piramidzie zdrowego odżywiania. Produkty pochodzenia mlecznego stanowią niezbędny składnik prawidłowej diety dzieci, kobiet oraz osób starszych. Obok mięsa jest głównym źródłem pełnowartościowego białka, który organizmowi jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Aminokwasy zawarte w białku są wykorzystywane do syntezy hormonów i enzymów, a także gojenia ran oraz regeneracji komórek. Mleko i produkty mleczne są doskonałym źródłem białka, ponieważ w tych artykułach wapń znajduje się w optymalnym stosunku do fosforu. Dzięki temu jest łatwo przyswajalny. W organizmie wapń potrzebny jest do budowy oraz wzmocnienia kości zarówno rozwijającego się organizmu, jak i osób dorosłych. Spośród dostępnych na rynku produktów mlecznych warto wybierać nabiał niskotłuszczowy, aby dodatkowo nie dostarczać organizmowi zbędnych kalorii. Produkty nabiałowe nie mogą być spożywane przez wszystkich. Niektóre osoby są uczulone na niektóre składniki mleka (białko) lub ich organizm nie toleruje laktozy (cukier mleczny). Dla takich osób wyprodukowano odpowiedniki mleka i jego produktów, które nie zawierają alergenów, ale nie smakują też jak prawdziwy nabiał.




Mleko
Mleko krowie to podstawowy składnik, na bazie którego tworzy się różne produkty, zwane ogólnie nabiałem. Żywność mleczna, oprócz wapnia, zawiera także składniki mineralne, witaminy D i A oraz te z grupy B, zaopatruje także nasz organizm w białko, które jest podstawowym budulcem komórek. Spożywanie mleka zapobiega osteoporozie, pomaga w leczeniu chorób metabolicznych, korzystnie wpływa na obniżenie „złego” cholesterolu. Nie wszyscy mogą spożywać mleko, gdyż uczuleni są na niektóre jego składniki. Szczególnie często alergia na białko mleka występuje u dzieci w wielu od 0 do 6 lat. Alergia na mleko krowie może objawiać się w różnorodny sposób. Mogą wystąpić biegunki, wymioty, jednakże bardzo częstym objawem alergii jest wysypka skórna w postaci egzemy lub atopowego zapalenia skóry. U niektórych osób niewielki dodatek białka mleka do produktów może wywołać atak astmy oskrzelowej lub wstrząs anafilaktyczny, które zagrażają życiu. By rozpoznać alergię na białko zawarte w krowim mleku, należy przede wszystkim obserwować dziecko, czy nie występują u niego jakieś objawy po spożyciu mleka. Następnie przeprowadza się testy alergiczne, które jednoznacznie potwierdzą lub odrzucą hipotezę o alergii.

Śmietana
Śmietana i śmietanka spożywcza to produkty, które otrzymywane są z mleka. Zawartość tłuszczu w tych naturalnych produktach waha się w zakresie od 10 do 36%. Najpierw z mleka otrzymywana jest śmietanka. Dopiero z niej, poprzez poddanie jej procesowi ukwaszania przy udziale bakterii kwasu mlekowego, powstaje śmietana. Śmietankę przeznaczoną do produkcji śmietany poddaje się pasteryzacji w temperaturze 95°C. Proces ten ma na celu wydłużenie okresu przydatności do spożycia produktu, poprzez zniszczenie drobnoustrojów w nim zawartych. Następnie dodaje się kultury bakterii mlekowych, aby rozpoczęły proces ukwaszania śmietanki. Zawartość tłuszczu w śmietanie mieści się w zakresie 18–36%. Śmietana i śmietanka w gastronomii wykorzystywane są przede wszystkim do zup, sosów, czasem sałatek. Śmietana 30% używana jest także do produkcji słodkich mas dodawanych do ciast.



Napoje mleczne

Napoje mleczne, do których zalicza się jogurty, kefiry, zsiadłe mleko, polecane są przede wszystkim tym osobom, które cierpią na nietolerancję laktozy. Bakterie w nich zawarte hamują rozwój bakterii chorobotwórczych, w naturalny sposób wzmacniają błonę śluzową, łagodzą dolegliwości jelitowe, działają przeciwzapalnie i wzmacniają układ odpornościowy. Zdrowa dieta bogata w jogurty jest źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także wapnia, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Natomiast zsiadłe mleko powstaje ze świeżego mleka poddanego naturalnemu procesowi fermentacji. Mleko to posiada właściwości odżywcze i zdrowotne. Ma pozytywny wpływ na florę bakteryjną przewodu pokarmowego, zawiera także dobrze przyswajalny wapń i witaminy z grupy B. Do napojów mlecznych należy także kefir. Picie kefiru ma pozytywny wpływ na regulację procesów przemiany materii, a także łagodzi skutki zatruć pokarmowych. Hamuje także rozwój bakterii chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym, a także dostarcza organizmowi witamin, głównie z grupy B. Maślanka powstaje w wyniku poddania oddzielonego mlecznego płynu od zmaślonej śmietany procesowi homogenizacji. Ma niższy poziom tłuszczu i jest łatwiej trawiona niż słodkie mleko. Wzmacnia system odpornościowy, wpływa także na wydzielanie soków trawiennych i perystaltykę jelit.



Mleko kozie i mleko owcze

Zapotrzebowanie na mleko kozie stale rośnie. W przeciwieństwie do mleka krowiego, ma lekko żółte zabarwienie i korzenny, nieco słony smak. Pod względem składu przypomina ono mleko krowie, jednak jest bardziej kaloryczne. Mleko kozie zawiera większą ilość soli mineralnych, głównie wapnia, fosforu, potasu i chloru, a także więcej tłuszczu i białka. W zamian za to, mleko kozie ma mniejszą ilość kwasu foliowego i witaminy B12, co przy długotrwałym jego spożywaniu może doprowadzić do anemii. Mleko kozie zawiera za to taką samą ilość witaminy A, ale jest ona w postaci karotenu, który zabarwia to mleko na kremowy kolor. Mleko to jest łatwiej trawione przez nas organizm. Dzięki rozproszeniu tłuszczu nie zbiera się ono na powierzchni mleka, tylko równomiernie się w nim rozkłada. Mleko kozie wpływa na rozwój bakterii w przewodzie pokarmowym, które chronią przed groźnymi chorobami i infekcjami. Mleko kozie może być spożywane przez osoby uczulone na białko zawarte w mleku krowim, gdyż jest ono gatunkowo inne. Jednak nie nadaje się do karmienia niemowląt. Mleko owcze zawiera dwa razy więcej tłuszczu i białka, natomiast posiada niższą zawartość wody w porównaniu do mleka krowiego. Mleko owcze, ze względu na swój specyficzny zapach, nie jest chętnie spożywane. Najlepiej smakuje wtedy, gdy zrobi się z niego ser (oscypek, bryndza). W okresie wzrostu następuje stopniowe wapnienie kości i w dwudziestym roku życia tkanka kostna osiąga największą masę. Następnie zaczyna ubywać około 1% masy kostnej rocznie. Począwszy od okresu menopauzy, roczny ubytek masy kostnej może osiągnąć wartość 10%. Aby zapobiec rozwojowi osteoporozy, należy codziennie spożywać produkty mleczne.


A czy Wy lubicie nabiał i przetwory mleczne? Jogurty, twarożki, mleko itd.? Jak często jadacie?

18 komentarzy:

  1. Ja ostatnio ograniczyłam mleko ( daje tyko do kawy) i naprawdę lepiej się czuję i moja cera wygląda zdrowiej. Staram się na to miejsce jeść jogurty ;) Bardzo fajny wpis, dużo przydatnych informacji !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eh ja tak bardzo lubię, jogurty, twaróg. Ale staram się jeść z umiarem, tak jak wszystko.

      Usuń
  2. Wolę nabiał i produkty mleczne dużo bardziej niż mięso :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię nabiał i produkty mleczne chociaż mięso też :)

      Usuń
  3. Jadam ser kozi w plastrach, piję mleko bez laktozy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez laktozy też jest mleko i są osoby które piją. Ja nigdy nie próbowałam. Jedynie kiedyś chciałam zamienić owocowe jogurty na naturalne, ale długo nie wytrzymałam jedząc takie.

      Usuń
  4. Uwielbiam mleko i jakiekolwiek sery. :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio bardzo polubiłam produkty mleczne, sa one moim sprzymierzeńcem w walce z kilogramami
    pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W umiarze nic nie szkodzi. Ja zawsze lubiłam jogurty, mleko, ale ostatnio jeszcze bardziej je polubiłam :)

      Usuń
  6. Osobiście bardzo lubię nabiał, wszelkiego rodzaju tłuste sery, żółty ser czy śmietanę. Mleko staram się ograniczać. Dodaję je do kawy, kakao i czasem do owsianki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mięsa nie jem na codzień, czasem może coś chapnę. Jednakże jeśli chodzi o nabiał to jadam,ale niestety nie przyjmuję laktozy z mleka, więc mleka nie piję niestety :) Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może spróbuj mleko bez laktozy ? Niektóre osoby które mają nietolerancję laktozy takie mleko piją :)

      Usuń
  8. Oj, jak ja nie cierpię mleka :D Mam też nietolerancję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię mleko i jogurciki, serki, twaróg :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...