piątek, 20 stycznia 2017

Rodzaje cery - charakterystyka


Postanowiłam zrobić serię postów w których będę wrzucała zdjęcia przykładowych kosmetyków do różnych rodzajów cery, włosów oraz kosmetyki do ciała, dłoni, paznokci. Będzie to pomocne nie tylko dla mnie, ale mam nadzieję, że przyda się i Wam. Dopiero niedawno zaczęłam swoją przygodę z blogowaniem, a że uwielbiam kosmetyki i chcę przeróżne przetestować to taka mała ściągawka na pewno mi się przyda. Często gdy chcę kupić jakiś produkt nie wiem jaki wybrać, zastanawiam się, myślę. Będę miała wypisane wszystko na blogu.



Na początek może opiszę po troszeczku rodzaje cer oraz włosów. Myślę, że to taka przydatna ciekawostka.


Cery dzielimy na kilka rodzajów:
- normalna
- tłusta
- sucha
- mieszana
- wrażliwa
- trądzikowa
- naczynkowa
- dojrzała

NORMALNA
Występuje tak naprawdę jedynie u dzieci do okresu pokwitania. Jest cielisto różowa, gładka, jędrna, napięta, właściwie reaguje na warunki atmosferyczne (takie jak wiatr, słońce, mróz) oraz na wodę i mydło. Niewidoczne są na niej naczynia krwionośne, plamy barwnikowe, nie występuje problem łuszczenia, nie ma zaskórników.

TŁUSTA
Ma kolor szarożółty, jest słabo ukrwiona, rano bywa blada. Jest dość gruba, ma błyszczącą powierzchnię z widocznymi rozszerzonymi porami z zaskórnikami. Na czynniki atmosferyczne oraz na wodę i mydło reaguje dobrze, nie sprawia kłopotów. Na wygląd takiej cery wpływają znacząco czynniki wewnętrzne: stres, gospodarka hormonalna, zaburzenia układu trawiennego. Długo zachowuje gładkość i jędrność, zaczyna się starzeć znacznie później, niż skóra sucha. Dotykają ją częste powikłania trądzikowe, spowodowane nadmierną aktywnością gruczołów łojowych.

SUCHA
ma z reguły jasny kolor, jest cienka, mało elastyczna. Często występują na niej przebarwienia, rozszerzone naczynka krwionośne. Może mieć skłonności do łuszczenia. Jest wrażliwa na wodę i mydło – reaguje zaczerwienieniem, podrażnieniem. Starzeje się stosunkowo szybko, bo pierwsze zmarszczki mogą się pojawiać już około 20. roku życia. Odpowiednie dostarczanie składników odżywczych może znacząco ten proces opóźnić.



MIESZANA
Posiada cechy dwóch rodzajów skóry. Część jest sucha, dotyczy to najczęściej partii bocznych twarzy. Środkowy pas, twarzy, tzw. Litera T (czoło, nos, broda) jest tłusty. Pielęgnacja tego rodzaju cery jest bardziej skomplikowana, niż w przypadku skóry jednego rodzaju. Posiadacze cery mieszanej mogą mieć równocześnie i skłonność do łojotoku, i uwrażliwienie na wodę i mydło, objawiające się pieczeniem, zaczerwienieniem, uczuciem napięcia.Każda skóra, zarówno normalna, sucha, tłusta jak i mieszana może być cerą naczynkową lub cerą wrażliwą. Skóra tłusta lub mieszana w pewnych okresach życia może być równocześnie cerą trądzikową.

WRAŻLIWA
Najczęściej jest uwarunkowana genetycznie, ale może się też uwrażliwić z czasem. Po użyciu wody z mydłem, bądź niektórych kosmetyków, pojawia się na niej często uczucie ściągania i pieczenia Ten rodzaj skóry spotykany jest dziś częściej, niż dawniej, co wiąże się z zanieczyszczeniem środowiska, a także niewłaściwym pielęgnowaniem np. źle dobranymi kosmetykami. Cera wrażliwa jest dość trudna w pielęgnacji. Należy unikać ekspozycji słonecznej, korzystania z solarium, klimatyzowanych pomieszczeń. Nie zawsze jest to możliwe, ale odpowiednio dobrane kosmetyki mogą sprawić, że utrata wilgoci nie będzie następować zbyt szybko, a warstwy ochronne skóry będą chronione.

TRĄDZIKOWA
Z trądzikiem borykają się nie tylko nastolatki, ale również osoby po 20. roku życia. Wpływ na rozwój trądziku mają zaburzenia hormonalne, tarczycy, układu trawiennego czy wegetatywnego. Może on przybierać postać zaskórników, drobnych krostek, a nawet blizn. Każdy rodzaj trądziku należy skonsultować z dermatologiem, który zaleci skuteczne leczenie środkami farmakologicznymi. W dbaniu o ten rodzaj cery bardzo pomocne są zabiegi przeciwtrądzikowe w gabinecie kosmetycznym. Ogromne znaczenie ma właściwa pielęgnacja dobrze dobranymi kosmetykami, które mają działanie kojące, matujące, a jednocześnie nie wysuszają jej nadmiernie.


NACZYNKOWA
Związana jest z kruchością naczyń krwionośnych, które mają tendencję do pękania, przez co na skórze powstają tzw. pajączki. Takie rozszerzone naczynka mają podwyższoną przepuszczalność i ułatwiają przenikanie do skóry wielu niekorzystnych czynników, powodujących powstanie stanu zapalnego, zwanego rumieniem. Skłonność do występowania rozszerzonych naczyń krwionośnych może występować już w dzieciństwie, a po 20. roku życia wzmaga się, przez co pęknięte naczynka zaczynają być widoczne. Pierwszymi objawami posiadania takiej cery mogą być tzw. rumieńce, pojawiające się wskutek zmiany temperatury lub zdenerwowania. Na pękanie naczynek szczególnie narażone są posiadaczki delikatnej, wrażliwej, cienkiej skóry. Kosmetyki do pielęgnacji skóry naczynkowej muszą być dobrane z niezwykłą starannością. W przeciwnym wypadku skóra swędzi i piecze, może się na niej pojawić rumień, a nawet opuchlizna. Należy unikać picia dużych ilości alkoholu, kawy, mocnej herbaty, spożywania ostrych przypraw. Dobrze dobrane kosmetyki, stworzone specjalnie do cery naczynkowej, złagodzą dolegliwości, związane z jej posiadaniem.

DOJRZAŁA
Cerę taką posiadają osoby w wieku okołomenopauzalnym. Proces starzenia obejmuje naskórek, ale również głębsze warstwy skóry. W skórze właściwej z kolei następuje niszczenie włókien kolagenowych i elastyny. Zmniejszenie tkanki tłuszczowej prowadzi do powstania głębszych zmarszczek. Zmniejsza się produkcja warstwy ochronnej w postaci lipidów. Prowadzi to do nadmiernego przesuszenia, naskórek staje się chropowaty i szorstki,  skóra traci jędrność i elastyczność. Z wiekiem pojawiają się także przebarwienia, plamy i brodawki. Skóra taka wymaga większej dawki substancji nawilżających oraz składników aktywnych. W kosmetykach bardzo cenne są retinol, algi morskie, kwas hialuronowy oraz naturalne oleje.


Ja posiadam cerę mieszaną. Kiedyś leczyłam trądzik. Mimo iż jestem posiadaczką takiej cery nie używam jedynie produktów do cery mieszanej ponieważ mogą one wysuszać skórę. Często wybieram produkty do cery wrażliwej, suchej, szczególnie te do mycia czyli żele do mycia twarzy.

A jaką Wy macie cerę? Kto z Was ma taką samą jak ja czyli mieszaną?

50 komentarzy:

  1. Mam zdecydowanie skórę suchą, ale ze skłonnością do niedoskonałości 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam cerę mieszaną tak jak wspomniałam już kilka razy na blogu. Kiedyś leczyłam trądzik, teraz jest on o wiele mniejszy, ale czasami, a mogłabym nawet powiedzieć, że często wyskakują mi niedoskonałości, no i mam trochę przebarwień oraz wągrów. Świeci się na czole oraz nosie ale już mniej niż kiedyś odkąd używam kremu do twarzy.

      Usuń
    2. Ja nie mogę ostatnio żadnego kremu używać albo uczula albo wysypuje. Szukam ideału dla mojej skóry.

      Usuń
    3. Ja gdy miałam większy trądzik to wcale nie używałam kremu do twarzy, bo nie czułam takiej potrzeby i uważałam, że cera po nich świeci się jeszcze mocniej, ale to było mylne myślenie. Zmieniłam to, z czego bardzo się cieszę. Kremy do cery trądzikowej, mieszanej powinny być bez parafiny, moim zdaniem.

      Usuń
  2. Przeczytalam fragment na temat mojej cery ...brzmialo troche strasznie,ale mam nadzieje ,ze nie dopadnie mnie wszystko jednoczesnie,pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  3. Mieszana z naczynkami i zaskornikami. I tymi czarnymi i tymi bialymi. Ominal mnie tradzik w wieku dojrzewania. Teraz mam czesciej wypryski. Ale zdaje sobie sprawe z tego ze to nie tylko przez hormony ale tez niewlasciwa diete. Im wiecej jem smieciowych potraw tym wiecej mam syfow na twarzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim przypadku trądzik jest dziedziczny ponieważ moja mama również go miała, ale też przed okresem wyskakuje mi więcej niedoskonałości. Dieta również ma wpływ na cerę oraz cały organizm.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Moja cera się już tak nie świeci, nie przetłuszcza odkąd zaczęłam stosować krem do twarzy i olej rycynowy na noc ale niestety pojawiają się niedoskonałości oraz mam trochę przebarwień ;/

      Usuń
    2. olej rycynowy na skórę?:D a to dla mnie nowość;D

      Usuń
    3. Taaak, pisałam o tym nawet na blogu :)

      Usuń
  5. Bardzo fajnie i treściwie opisałaś typy cery. Ja mam cerę mieszaną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj u mnie ewidentnie jest cera mieszana. I to prawda, trudno jest ją dopieścić ;) Bardzo dobrze napisany post. Pozdrawiam :)
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety, ja też staram się dbać o cerę ale i tak nie jest idealnie chociaż lepiej niż było kiedyś.

      Usuń
  7. Mam tłustą i trądzikową, ciężka sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety mam bardzo podobną cerę i trudno o nią dbać.

      Usuń
  8. Ciekawy pomysł na post :) ja mam wrażliwą, mieszaną :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja mam strasznie suchą i wrażliwą skórę, ale jak użyje kremu nawilżającego od razu cała się świece a wielu próbowałam :/
    Zapraszam do siebie, dopiero zaczynam :) http://lebbrosso.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej nie wiem co poradzić Tobie na Twój problem.

      Usuń
  10. Ja mam zarówno cerę trądzikową, jak i mieszaną i naczynkową. Niestety mam wiele problemów skórnych i lata leczenie za sobą (i przed ) :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja leczyłam kilka lat trądzik. Dużo wyleczyłam, jest lepiej, ale czasami wyskakują niedoskonałości oraz mam trochę przebarwień po trądziku, na policzkach jest sucha, na czole, nosie świeci się.

      Usuń
  11. Mam mieszaną cerę ale bez skłonności do trądziku. W porze zimowej moje cera robi się bardzo sucha i potrzeba jej sporego nawilżenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio zauważyłam, że moja cera jest sucha w zimie. Dziwne, że kiedyś mi to nie przeszkadzało ;O

      Usuń
  12. Ja mam cerę mieszaną ale przetłuszcza się ona w strefie T a na policzkach jest normalna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nad przetłuszczaniem się cery można zapanować, gorzej gdy ktoś ma niedoskonałości, przebarwienia to trochę trudniej jest dbać o taką cerę. Ja taką właśnie mam. Nie jest źle, ale mogłoby być lepiej.

      Usuń
  13. Witam wszystkich serdecznie, polecam podobną grupę, która dopiero się rozwija i zapraszam wszystkich do dyskusji ��
    https://www.facebook.com/groups/747631512056139/

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja mam cerę mieszaną ;) Bez trądziku :) Świetny post - przydatny :) ♥

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja mam mieszaną i czasami to jest masakra z nią.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja mam mieszaną z trądzikiem, więc nie ciekawie! :c

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam cerę mieszaną z trądzikiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo podobną do mojej. Ja na szczęście mam już o wiele mniejszy trądzik niż miałam.

      Usuń
  18. Bardzo fajny wpis, krótko i na temat - to ja lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja też mam cerę mieszaną ale zauważyłam że idzie powoli w kierunki suchej a nie tłustej jak kilka lat temu:) Chyba się powoli starzeję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja odkąd zaczęłam używać kremu do twarzy to moja cera mniej się świeci i jest trochę sucha.

      Usuń
  20. Odpowiedzi
    1. Widzę, że dużo osób ma podobną cerę do mojej :)

      Usuń
  21. Ja zawsze miałam suchą, ale przeistoczya mi się z wiekiem w mieszaną i jest to teraz moim utrapieniem ;( Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  22. ja mam suchą, ale staram się jak mogę aby to zmienić

    OdpowiedzUsuń