wtorek, 29 listopada 2016

CZERWONA HERBATA - WŁAŚCIWOŚCI I DZIAŁANIE CZERWONEJ HERBATY

Jak już wiecie moją ulubioną herbatą jest zielona herbata o której pisałam już w tym poście ---> Klik Bez zielonej herbaty nie wyobrażam sobie życia (jeśli można tak powiedzieć :D) jednak lubię też inne herbaty. Jedną z moich ulubionych herbat jest również czerwona herbata. Dzisiaj mam dla Was post o tym produkcie. Zapraszam do czytania.


Czerwona herbata to wspaniały napój rozgrzewający. Jej picie łagodzi stres, koi nerwy oraz poprawia humor. Te zalety duchowe splatają się z działaniem fizycznym. Jest ona przez Chińczyków nazywana smoczą herbatą. Jest kilka odmian herbaty czerwonej, wszystkie należą do herbat półfermentowanych. Produkuje się je głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie. W odmianie Puszong proces fermentacji jest bardzo krótki. Wykorzystuje się ją do produkcji np. herbat jaśminowych. Odmiana Pu-erh – najskuteczniejsza w walce z nadwagą – dodatkowo po procesie fermentacji musi jeszcze dojrzewać w odpowiednich warunkach. Najlepsze, a zarazem najdroższe herbaty leżakują nawet ponad 50 lat. Procesy fermentacyjne zachodzą w czerwonej herbacie krócej niż w czarnej, zawiera ona zatem więcej enzymów i polifenoli. To właśnie im zawdzięcza odchudzające właściwości. Polifenole (taniny) regulują wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie, przyśpieszają też zamianę tłuszczu w energię. A co bardzo ważne – obniżają poziom cholesterolu. Wszystkie odmiany herbaty zawierają sporo związków mineralnych i mikroelementów oraz kofeiny, polifenoli (garbników), manganu, wapnia, fluoru (dlatego herbata chroni zęby przed próchnicą), olejków eterycznych i białka. Poprawiają pamięć, normalizują ciśnienie i mają właściwości moczopędne. A ostatnie badania dowodzą, że zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych.


Picie czerwonej herbaty zaleca się zwłaszcza po obfitym jedzeniu. Znajdujące się w herbacie składniki zmniejszają uczucie przesycenia oraz niestrawności. Według Chińczyków, herbata zmniejsza ilość alkoholu we krwi, dodatkowo łagodzi objawy niestrawności i przeciwdziała biegunce. Usprawnia działalność wątroby, śledziony i innych organów Czerwona herbata wspomaga trawienie i spalanie tłuszczu. Samo jej picie nas nie odchudzi! Będzie natomiast wspaniałym sprzymierzeńcem mądrej diety. Jeśli zaczniesz jeść mniej kalorycznie i będziesz pić 5–6 filiżanek czerwonej herbaty dziennie, szybciej zauważysz efekty. Pij ją pół godziny po każdym posiłku – wówczas podziała najlepiej. Czerwona herbata ma intensywny smak, brunatne zabarwienie i pachnie nieco ziemią. Zalewa się ją wrzątkiem, parzy pod przykryciem 3-5 minut i pije bez cukru, bo może on zneutralizować niektóre lecznicze właściwości napoju. Spożywanie jej w dużej ilości powoduje zaburzenia wodno – elektrolitowe i odwodnienie, co niesie ze sobą poważne konsekwencje w postaci utraty wody oraz cennych składników mineralnych.

Dla przykładu utrata potasu, składnika mineralnego wpływającego na funkcjonowanie całego organizmu, powoduje dolegliwości i skurcze mięśni, zdenerwowanie, omdlenia, czy też chroniczne uczucie osłabienia, zmęczenia. Ze względu na działanie pobudzające funkcjonowanie przewodu pokarmowego herbaty czerwonej powinny unikać osoby cierpiące na wrzody żołądka. Kobiety w ciąży powinny jej  spożycie konsultować z lekarzem. Spowodowane jest to właściwościami związków biologicznie czynnych, które mogą wpływać na rozwój płodu. Z kolei u dzieci jej konsumpcję należy ograniczać.

Lubicie czerwoną herbatę? Pijecie ją od czasu do czasu lub częściej czy jednak wolicie inne herbatki?
Ja dawno nie piłam. Muszę zaopatrzyć się w czerwoną herbatkę i popijać w te chłodne dni.

33 komentarze:

  1. Nawet nie wiedziałam, że jest coś takiego jak czerwona herbata, stąd też nigdy jej nie piłam. Ciekawa jestem jak smakuje, bo co do smaku to jestem bardzo wybredna... :/
    Mogłabyś kliknąć w linki w najnowszym poście ? Dzięki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kiedyś jej nie znałam, ale wypróbowałam i nie żałuję. Tak jakoś zatęskniłam za jej smakiem. Dawno nie piłam :)

      Usuń
  2. mi smak czerwonej herbaty nie pasuje:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi smakuje smak czerwonej herbaty. Jakoś ostatnio zatęskniłam za nią :D

      Usuń
    2. haha widać działa zdrowotnie na Ciebie;D

      Usuń
    3. Nie powiedziałabym, że działa zdrowotnie, ale smakuje mi więc piję ją, tzn dawno nie piłam, ale wiem, że mi smakuje. Będę musiała kupić sobie niedługo :)

      Usuń
  3. Rzadko piję herbatę ale czerwoną chyba kupię. Co prawda nie dam rady pić tylu herbat dziennie ale ze dwie może się uda :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja tylu herbat czerwonych nie piłam nigdy. Max 1-2 :)

      Usuń
  4. Moją ulubioną herbatą również jest zielona. Czerwonej jakoś nie zdarza mi się pić. Czy mi się wydaje, czy raczej nie jest popularna w sklepach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest, jest. Można ją dostać zarówno sypaną jak i w torebkach :) Ja dawno nie piłam :)

      Usuń
  5. Ostatnio jestem zakochana w cytrynowym Liptonie w piramidkach i piję tylko jego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytrynowa smakowała by mi tak myślę. Piłam kiedyś (może z rok temu) herbatę cytrynową ale z Posti chyba i smakowała mi :)

      Usuń
  6. Uwielbiam zieloną herbatę, mogłabym ją pić non stop:)Czerwona też lubię , lecz już dawno jej nie piłam, najwyższy czas się w nią zaopatrzyć, dziękuję za przypomnienie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej uważaj z zieloną herbatą. W nadmiarze lepiej jej nie pić. Wszystko z umiarem :) Ja też dawno nie piłam czerwonej herbaty. Będę musiała kupić sobie :)

      Usuń
  7. Od dawna ją znam i jej drogocenne właściwości. Piję kilka lat już :)
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. Ja też. Dawno nie piłam, chyba z dwa miesiące i trochę tęsknię za nią :)

      Usuń
  9. Ja ogólni jestem kawoszem, sięgam też po herbaty - czerwoną rzadko piję, smak mi nie do końca pasuje. Szkoda, bo właściwości ma super !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie lubię kawy, ale herbatkę tak - zieloną, czerwoną, czarną, natomiast owocowe, mięta, rumianek czy inne lubię mniej, ale czasami piję rumianek.

      Usuń
  10. ja kocham czerwoną herbatę a najbardziej z dodatkiem płatków kwiatu grejpfruta <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś dawno temu czerwoną herbatę piłam litrami i łącznie z dietą schudłam 7 kg. Teraz jakoś mi nie smakuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo fajnie, że schudłaś. Mi smakuje czerwona herbata. Muszę sobie kupić :)

      Usuń
  12. Zielona i czerwona herbata to herbaty, które mogę pić hektolitrami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo ja też, ale wolę z umiarem je pić tak jak wszystko inne :)

      Usuń
  13. Oj mi zdecydowanie dzisiaj przyda sie cos, co zlagodzi stres i poprawi humor :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypróbuj tą herbatę. Na prawdę jest dobra i smaczna :)

      Usuń
  14. Ojej dzięki, że mi o niej przypomniałaś :) Swego czasu dużo jej piłam. Teraz ostatnio zielona i czystek, ale jutro z chęcią sobie zaparzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dawno nie piłam czerwonej herbaty. Muszę sobie kupić w najbliższym czasie :)

      Usuń
  15. Lubię od czasu do czasu, choć u mnie wygrywa jednak zielona.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakoś wolę zieloną i białą, czerwonej raczej nie pijam chociaż może warto to zmienić :D

    OdpowiedzUsuń