niedziela, 7 sierpnia 2016

KASZA JAGLANA - WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE ORAZ WARTOŚCI ODŻYWCZE

W zdrowej diecie powinny znajdować się nie tylko owoce i warzywa, ale też inne produkty które będą dostarczać nam wszystkich potrzebnych witamin. Takimi produktami są m.in kasze. Kiedyś jadłam tylko kaszę mannę która według mnie nie jest tak dobra jak inne kasze. Jakiś czas temu zaczęłam jeść kaszę jaglaną która bardzo mi smakuje. Dziś mam dla Was kilka słów o niej. Zapraszam do czytania.


Kasza jaglana to jedna z najstarszych i najzdrowszych kasz. Często niedoceniana, ze szkodą dla naszego zdrowia. Zawiera wiele cennych właściwości. Jagły to najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa, uprawianego już w epoce neolitu. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Ma mało skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.

Kasza jaglana jest lekkostrawna i nie uczula, bo nie zawiera glutenu. Jest dobra dla osób chorujących na celiakię stosujących dietę bezglutenową, a także cierpiącym na niedokrwistość. Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny), jest zatem dobrym domowym lekarstwem na katar. Polecana jest osobom, które marzną zimą ze względu na swoje rozgrzewające właściwości.

Kasza jaglana zawiera krzemionkę, która ma zbawienny wpływ na włosy, skórę i paznokcie. Krzem pełni też ważną rolę w mineralizacji kości (zapobiega ich odwapnianiu). Jagły dostarczają również dużych ilości witaminy E i lecytyny, która korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi - o obecność tej kaszy w diecie powinny zatem zadbać osoby pracujące intensywnie umysłowo, np. maturzyści czy studenci przygotowujący się do sesji.


Kasza jaglana, jak większość kasz jest dość kaloryczna, bo na 100 g ugotowanej kaszy przypada około 99 kcal. Indeks glikemiczny również nie należy do najniższych, wskazuje wartość bliską 71. Porównując z ryżem brązowym czy kaszą gryczaną, których wskaźnik znajduje się w okolicach 50, w przypadku kaszy jaglanej jest rzeczywiście wysoki, dlatego nie powinni po nią sięgać diabetycy i osoby na diecie Montignaca. Mimo wszystko powinniśmy ją spożywać, biorąc pod uwagę chociażby zawarty w niej krzem, odpowiadający za szybszą przemianę materii.

Kasza jaglana jest świetnym dodatkiem do duszonych mięs i dań słodkich. Często zdarza się, że po ugotowaniu ma lekko gorzki smak i może zepsuć całe danie. Żeby kasza jaglana nie miała goryczki, trzeba ją odpowiednio przyrządzić - przed ugotowaniem obficie przelać najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można też wrzucić kaszę do wrzątku, po chwili odcedzić i jeszcze raz wsypać do czystej, gotującej się wody. Warto namoczyć kaszę na kilka godzin albo na noc w wodzie z dodatkiem soku z cytryny - ten zabieg razem z gotowaniem pomoże unieczynnić fityniany - związki zawarte w kaszach, utrudniające przyswajanie składników mineralnych.

A czy Wy lubicie kaszę jaglaną? Jadacie ją?

38 komentarzy:

  1. Uwielbiam jaglankę zwłaszcza z owocami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A z owocami nigdy nie jadłam. Ciekawy czy by mi posmakowała taka wersja. Ja jem z mięskiem z kurczaka i surówką najczęściej.

      Usuń
  2. Uwielbiam kaszę jaglaną nawet robię sobie z niej desery np miksuje z bananem lepie kulki i obtaczam w kokosie lub kakao :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jadlam gryczana z gulaszem ale jaglana tez sprobuje i musze zrobic na probe na sniadanie jaglanke zamiast owsianki 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaglaną jem najczęściej z mięsem i surówką, ale bez niczego też smakuje. Trzeba się przyzwyczaić do smaku.

      Usuń
  4. Lubię. Najbardziej na słodko z owocami i jogurtem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio przekonałam się do kaszy jaglanej, ale i tak wolę pęczak ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra jest i zdrowa, trochę czasu potrzeba żeby się przyzwyczaić do smaku ale to da się zrobić :)

      Usuń
  6. Lubię i jadam od czasu do czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. My często jemy kaszę jaglaną z mięsem, zamiast ziemniaków ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jem kaszę jaglaną najczęściej z mięsem i surówką. Bardzo mi smakuje.

      Usuń
  8. Czasami jadam ale rzadko mi się to zdarza;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może czas to zmienić? Kasza jaglana jest bardzo zdrowa :)

      Usuń
  9. Kasza jaglana jest u mnie niezastąpiona ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej jeść różnorodnie. Dobra jest też kasza gryczana :)

      Usuń
  10. Rzadko jadam, ale wiem, że jest bardzo zdrowa ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nigdy nie jadłam ... muszę wykorzystać jakiś przepis z kaszą jaglaną ;)
    Obserwujemy? zacznij i daj znać u mnie
    jagglam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obserwuję ! :)

      A kasza jaglana bardzo dobra i zdrowa.

      Usuń
  12. Kasza jęczmienna i jaglana właśnie to dwie moje ulubione:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadłam też ostatnio gryczaną, ale jaglaną częściej jem :)

      Usuń
  13. Też muszę zacząć myśleć o sobie i zacząć jeść zdrowiej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię Jaglankę za to że smakuje dobrze i na słodko i na wytrawnie :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię kaszę jaglaną. Czasem ją jadam na śniadanie lub kolację ugotowaną i zalaną zimnym jogurtem. Dodaję jeszcze banana, orzechy i miód.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojojoj, ciekawe jak smakuje z bananem, orzechami i miodem :D

      Usuń
  16. Muszę zacząć jeść więcej kaszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. My jadamy, ale zdecydowanie wolimy w smaku kaszę gryczaną ;)

    OdpowiedzUsuń