sobota, 7 maja 2016

POMIDORY I ICH WŁAŚCIWOŚCI

Był post o jabłuszkach, a także o zielonej herbacie. Dziś natomiast mam dla Was kilka słów o pomidorach. 


Wyróżniamy kilka rodzajów pomidorów:
Okrągłe gruntowe. Gatunek najpopularniejszy. Mają bardzo dużo soku. Najsmaczniejsze są te, które wyrosły pod gołym niebem. Cieplarniane mogą mieć nieco mdły smak. Doskonałe na surowo i po ugotowaniu. Najlepsze na przetwory.
Karłowate. Zwykle sprzedaje się je w gronach. Mają bardzo intensywny smak i dużo soku. Można je przyrządzać na różne sposoby.
Malinowe. Największe ze wszystkich. Mają ścisły miąższ i dużo soku, a także łagodny i słodki smak. Pyszne na surowo, ale można też robić z nich przetwory.
Bycze serca. Wyróżnia je podłużny kształt i bardzo twardy miąższ. Są też mniej soczyste niż inne pomidory i zawierają mniej pestek. Smakiem zbliżone do malinowych, ale mniej aromatyczne. Świetnie nadają się na sałatki i przetwory.
Koktajlowe. Najmniejsze z pomidorów. Bywają czerwone, pomarańczowe lub żółte. Używa się ich przede wszystkim do dekoracji.


Najsmaczniejsze i najbogatsze w witaminy są pomidory prosto z krzaka, ale z zalet pomidorów możemy korzystać przez cały rok. Bezcenne dla zdrowia substancje znajdziemy również w sporządzonych z pomidorów przetworach - sosach, keczupie, pomidorach suszonych. Pomidory mają mnóstwo witaminy C, witaminy E, beta-karotenu - silnych antyoksydantów, witaminy z grupy B, w tym witamina PP. Pomidory to też bogactwo pierwiastków mineralnych. Jednym z najważniejszych jest potas, który dzięki swojemu działaniu moczopędnemu obniża ciśnienie krwi.

Pomidory mają intensywnie czerwony kolor dzięki naturalnemu barwnikowi - likopenowi który jest najsilniejszym antyutleniaczem z całej grupy karotenoidów - związków, do których należy również wspomniany wcześniej beta-karoten. Nasz organizm nie wytwarza sam likopenu, więc trzeba go więc dostarczać z zewnątrz. Na przykład jedząc codziennie pomidory, które są najlepszym źródłem tej substancji. Dieta bogata w likopen zapobiega zawałom serca i rozwojowi miażdżycy. Istnieją doniesienia, że zmniejsza ryzyko raka szyjki macicy. Aby likopen mógł  skutecznie pełnić funkcję ochronną, musimy dostarczać go organizmowi w odpowiednich ilościach. Codziennie powinniśmy zjeść jednego pomidora lub talerz zupy pomidorowej. W ten sam sposób podziałają również dwie łyżki keczupu albo szklanka soku.



Pomidory są również pomocne w odchudzaniu. W 93 proc. składają się z wody, nie są więc bardzo kaloryczne. W 100 g znajduje się ok. 15 kcal. Zawierają błonnik, który na długi czas zapewnia uczucie sytości. Pomidory zawierają również potas któy jest moczopędny, ułatwia natomiast pozbywanie się nadmiaru wody z organizmu. Dzięki pomidorom możemy być nie tylko szczupli - bardzo korzystnie wpływają one również na stan naszej skóry. Witamina C zwiększa stopień jej dotlenienia oraz wzmacnia drobne naczynia krwionośne. Zapobiega też nadmiernej łamliwości włosów i ich wypadaniu. Witamina E chroni przed powstawaniem zmarszczek i przedwczesnym starzeniem się.

Łączenie pomidora z ogórkiem zabija zawartą w pomidorach witaminę C. Ważne miejsce w naszej diecie powinny zajmować sosy, keczupy i koncentraty pomidorowe. Nie dorównują wprawdzie surowym pomidorom zawartością witamin, ale wypadają znacznie lepiej pod względem ilości łatwo wchłanialnego likopenu.

Ja jem pomidory codziennie i bardzo lubię. A Wy lubie pomidory? Jak często jecie to warzywo?

42 komentarze:

  1. Wow! Nie wiedziałam, że pomidory mają tyle pozytywnych właściwości. Koniecznie będę musiała wprowadzić je w mój codzienny jadłospis. :)
    Pozdrawiam, życzę mnóstwa sukcesów w blogowaniu, a także zapraszam do siebie, jednocześnie zachęcając do obserwacji!:)
    Aguuuszka-klik!☼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię pomidory. Najczęściej jem na kanapce :)

      Usuń
  2. Uwielbiam pomidory malinowe. W sezonie to warzywo króluje u mnie w daniach niemal codziennie! :D Podoba mi się Twój blog - obserwuję! melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Latem są najlepsze pomidory, w zimie trochę gorsze, ale też jem. Cieszę się bardzo że mój blog się podoba :)

      Usuń
  3. Ja nie przepadam za smakiem pomidorów. Jem, ale tylko od czasu do czasu. No chyba, że ketchup też się liczy :D Pomidorówki nie cierpię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ketchup to ja bym dodawała do wszystkiego najlepiej. Tak mi smakuje :)

      Usuń
  4. Ja uwielbiam pomidorki koktajlowe ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie lubię pomidorów niestety ;c

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie że napisałaś tego typu post ! :) Akurat przygotowujemy się do konkursu o żywieniu i ta notka nam w wielu sprawach pomogła :* Zapraszamy do nas , poklikasz? :) http://agssymi.blogspot.is/2016/05/ozspecialscom.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię pomidorki! Bardzo :D czasem je jem jak jabłko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak jabłko tez można je jeść choć ja osobiście wolę na kanapkę położyć i zjeść :)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Noo szkoda, ale są też inne warzywa i owoce, każdy znajdzie coś dla siebie :)

      Usuń
  9. Ostatnio pomidory u mnie goszczą na kanapkach, zapiekankach i pizzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja najczęściej jem kanapki z pomidorem i do tego jeszcze coś np żółty ser, szynka czy serek kanapkowy :)

      Usuń
  10. Jakoś za pomidorami nie przepadam. Jeśli muszę to zjem, ale wolę wybrać inne warzywa :P obserwuję bloga! :)
    annaxrev.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Dobrze, że są też inne warzywa, więc każdy znajdzie coś dla siebie :)

      Usuń
  11. Bardzo je lubię i to co z nich też.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pomidory bardzo lubię i jem je codziennie. Jedynie czego nie lubię z pomidorów to soku :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię pomidory, szczególnie latem bo są mega orzeźwiające :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie! Buziaki! ♥

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam pomidory!
    https://julietguliet.blogspot.com/ zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja wole ogorki od pomidoro, ale pamietam, jak w dziecinstwie mialam dostep do babcinowego ogrodka i jadlam je tonami z cukrem i sola ^^ Stare, dobre czasy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogórki też są ok :) W sumie każde warzywo jest dobre :)

      Usuń
  16. Właśnie pożarłam pudełeczko pomidorków koktajlowych:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię pomidory i o ile się nie skończą w domu, to jem codziennie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się kończą to trzeba lecieć do sklepu po kolejne :)

      Usuń
  18. Pomidory jadam tylko w sezonie, w zimie ich nie kupuję bo są niesmaczne, jem za to ketchup, często robię zupę pomidorową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak zimą są trochę gorsze pomidory, ale ja i tak wtedy jem, bo lubię, a ketchup bardzo lubię, najchętniej bym do wszystkiego dodawała :)

      Usuń
  19. Ja bardzo lubię pomidory a te koktajlowe jem jak cukierki :)

    OdpowiedzUsuń