poniedziałek, 30 maja 2016

BANANY - WŁAŚCIWOŚCI I WARTOŚCI ODŻYWCZE

Ostatnio pisałam Wam o właściwościach jabłek, więc dzisiaj będzie kilka słów o moich ulubionym owocu czyli o BANANIE... Zapraszam.





Banany to owoce, które zawierają wiele składników mineralnych oraz liczne witaminy. Są przede wszystkim skarbnicą potasu, dlatego powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Banany pomogą także na wrzody i biegunkę u dzieci. Skórka banana to sprawdzony sposób na kurzajki, ukąszenia komarów i wybielenie zębów. Banan zawiera wszystkie najważniejsze witaminy - A, C, E, K oraz te z grupy B. Nie brakuje w nich także błonnika oraz składników mineralnych - magnezu, fosforu i wapnia. Jednak najwięcej mają potasu. W jednym średniej wielkości bananie jest aż 358 mg potasu. Banany mogą się przyczynić do obniżenia poziomu cholesterolu dzięki sporej zawartości pektyn. Osoby chorujące na cukrzycę powinny spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym (<50), które w małym stopniu wpływają na zwiększenie stężenia glukozy we krwi. IG bananów wynosi 60, w związku z tym powinny zostać wykluczone z diety diabetyka. Warto wiedzieć, że indeks glikemiczny bananów zmienia się w zależności od stopnia jego dojrzałości. Owoce bardzo dojrzałe mogą mieć indeks glikemiczny > 70. Z tego powodu powinny z nich zrezygnować także osoby odchudzające się, tym bardziej że banany nie są niskokaloryczne (89 kcal/100 g).

Banany mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworu nerki. Badania na licznej grupie kobiet wykazały, że u pacjentek, które jadły banany cztery do sześciu razy w tygodniu, ryzyko wystąpienia nowotworu nerek zmniejszyło się prawie o połowę w stosunku do kobiet, które nie włączały bananów do swojej diety. Banany mogą ochronić przed zakażeniem wirusem HIV - przekonują naukowcy z University of Michigan Medical School na łamach "Journal of Biological Chemistry". Wszystko dzięki BanLec - rodzaju lektyny (białka roślinnego), która wiąże się z typowym dla wirusa białkiem gp120, blokując jego działanie. Tym samym powstrzymuje proces związany z zakażeniem wirusem HIV. Badacze są zdania, że związek ten jest skuteczny tak, jak leki stosowane w leczeniu zakażenia wirusem HIV: T-20 i maraviroc. Badacze przekonują, że BanLec może być składnikiem preparatów do stosowania miejscowego, np. żeli, których zadaniem jest ochrona przed wirusem HIV.





Według indyjskiej Materia Medica (zbiór wiedzy o surowcach naturalnych) mączka z zielonych bananów i zrobione z niej ciapaty (placki) pomagają w niestrawności i wzdęciach. Natomiast lekka kaszka z mąki bananowej przyrządzona na mleku może zostać włączona do diety przy zapaleniu błony śluzowej żołądka. Skórka banana stosowana jest przy leczeniu kurzajek i do łagodzenia ukąszeń komarów. Ugryzione miejsce pociera się umytą skórką banana, by zmniejszyć obrzęk, swędzenie i podrażnienie. Tajemnica tkwi być może w enzymach zawartych w skórce, łagodzących stany zapalne.

Skórka od banana to podobno sprawdzony sposób na wybielenie zębów. Aby się o tym przekonać, należy pocierać zęby wewnętrzną warstwą skórki kilka razy w tygodniu. Wybielanie zębów skórką od banana jest bezpieczne dla zębów, ponieważ nie zawiera ona substancji chemicznych, które uszkadzają szkliwo.

Banany jada się najczęściej surowe, obrane ze skórki. Poza tym można je zapiekać, np. z ryżem. Warto wiedzieć, ze podgrzewanie wzmaga smak i zapach bananów. Można je również wykorzystać do przetworów  - soków, napojów, dżemów. Ponadto banany idealnie łączą się z mlekiem i jego przetworami - jogurtem czy maślanką.

Jednym z moich ulubionych owoców jest właśnie banan. Jem go najczęściej zamiennie z innymi owocami. A czy Wy lubicie banany?

44 komentarze:

  1. lubię banany ale czuję się po nich bardzo pełna czego nie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. lubię banany, chociaż częściej je jem, jako składnik jakiejś potrawy niż same.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja raczej jem same banany albo jako dodatek do owsianki.

      Usuń
  3. Samego w sobie raczej nie jem, ale za to wykorzystuje bardzo często do koktajli owocowych czy do naleśników :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja właśnie zajadam się bananem :) Uwielbiam ten owoc !

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzisiaj jadłam rano :D dobrze wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Banany uwielbiam i jem je w dużych ilościach, najbardziej jednak wole robić z nich koktajle smakują wyśmienicie :) Nie wiedziałam, że skórka ma właściwości wybielające, chętnie przetestuje to :D
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja za bananami nie przepadam, dla mnie mogłyby nie istnieć :P wolę bardziej soczyste owoce - jabłka, kiwi, truskawki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jabłka, kiwi i truskawki też bardzo lubię, ale banany też. Lubię tą ich słodkość :)

      Usuń
  8. To też mój ulubiony owoc! :D Ostatnio nawet jadłam pizze z bananem :D powiem Wam, że całkiem smaczna :D także jakbyś miała okazje to polecam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię bananki ;) I ich szerokie właściwości również :)

    OdpowiedzUsuń
  10. banany są pyszne i słodkie,uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. ja banany lubię z truskawkami łączyć:D

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam banany, to dla mnie jeden z najsmaczniejszych owoców.

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam banany pod kazda postacią

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię banany,wykorzystuje je również na maseczki do włosów ;-)
    Pozdrawiam
    Może obserwacja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie próbowałam maseczki z bananów :)

      Chętnie zaobserwuję Twój blog jeśli mi się spodoba.

      Usuń
  15. Jestem totalnym bananożercą, uwielbiam je. O wybieleniu zębów tą metodą nie słyszałam. Fakt, nie są niskokaloryczne, ale jeśli można, to warto!

    OdpowiedzUsuń
  16. Kocham banany, chociaż mój chłopak pokazał mi filmik o pająku i bananach i teraz boję się je kupować ;D dobrze wiedzieć co się kryje pod tą żółciutką skórką ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wybielanie zębów przy pomocy skórki z bananów?! Nigdy o czymś takim nie słyszałam, ale zaintrygowałaś mnie tak bardzo, że już jutro zrobię pierwsze podejście do tego rytuału ;D

    OdpowiedzUsuń
  18. ja dziś się zmieniłam w truskawkożercę:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Truskawki mniam, mniam :D W tym roku jeszcze nie jadłam :)

      Usuń
  19. Kocham banany ♡ Uwielbiam w każdej postaci nawet tej chemicznej :D Jeszcze połączenie truskawka banan..mmm


    Ultra kobiecy blog o muzyce:

    gitaraiszpilki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Kocham babany. Jem jednego dziennie, albo tak normalnie albo przerobionego na koktajl np z truskawkami <3
    http://magdelblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jem tak co drugi dzień a czasami rzadziej :)

      Usuń
  21. A ja nie bardzo przepadam za smakiem, ale odkąd zaczęłam biegać- fajnie uzupełniają energię :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię banany! Na małego głoda idealne :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam banany.szczególnie z owsianką :)

    OdpowiedzUsuń