czwartek, 21 kwietnia 2016

Zielona herbata - właściwości

Dziś kilka słów o mojej ulubionej herbacie czyli Zielona herbata.




Zielona herbata zawiera wiele cennych substancji. Przede wszystkim polifenole o różnorodnym działaniu oraz katechiny, silne antyoksydanty, garbniki, alkaloidy, lipidy, aminokwasy, teina, witaminy (A, B, C, E), liczne mikroelementy (wapn, potas, miedź, cynk, mangan, fluor). Ten bogaty zestaw składników sprawił, że zielona herbata zyskała uznanie w oczach naukowców, którzy wciąż odkrywają jej nowe właściwości.

Międzynarodowe badania nad właściwościami zielonej herbaty wykazały jej antynowotworowe działanie. Jest to zasługa bardzo silnych przeciwutleniaczy, które chronią DNA przed działaniem substancji kancerogennych i zmianami mogącymi prowadzić do rozwoju nowotworów. Udokumentowane jest zwłaszcza ich ochronne działanie przed rakiem skóry, wywoływanym głównie przez promieniowanie UV. Stwierdzono, że regularne picie zielonej herbaty wyraźnie zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania, a ponadto zapobiega poparzeniom słonecznym.

Japończycy uważają, że wypicie od 4 do 10 filiżanek tego napoju dziennie korzystnie wpływa na zdrowie i przedłuża życie człowieka średnio o 3 lata. Holendrzy twierdzą, że cztery filiżanki dziennie zmniejszają zachorowalność na arteriosklerozę. Naukowcy zalecają więc wypijanie każdego dnia kilku szklanek zielonej herbaty dla przyjemności i zdrowia.


Zielona herbata jest również często składnikiem kosmetyków ponieważ dostarcza licznych antyoksydantów niwelujących niszczące działanie wolnych rodników, kremy z dodatkiem zielonej herbaty chronią skórę przed fotostarzeniem – opóźniają pojawienie się zmarszczek i przebarwień. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym wyciągi z zielonej herbaty stosuje się w kosmetykach przeznaczonych do pielęgnacji skóry przetłuszczającej się i trądzikowej.




Herbata pobudza i orzeźwia dzięki dużej zawartości teiny działającej tak samo jak kofeina znajdująca się w kawie. Po jej wypiciu zwiększają się zdolności umysłowe i fizyczne organizmu, a uczucie senności, znużenia i wyczerpania mija. Teina nie tylko ułatwia proces uczenia się i poprawia zdolność kojarzenia, ale reguluje też pracę jelit, a u niektórych osób łagodzi różnego rodzaju bóle. Pobudza jednak tylko świeży napar i to uzyskany najwyżej po 3 minutach. Herbata parzona dłużej działa relaksująco.

Napar z zielonej herbaty także działa moczopędnie. Przyczynia się do likwidowania obrzęków. Ma właściwości oczyszczające, usuwa toksyny, nagromadzone w tkankach. Jest skuteczną bronią przeciw cellulitowi, zapobiega jego powstaniu i wygładza skórę. Zielona herbata zawiera związki neutralizujące bakterie bytujące w jamie ustnej które przyczynić się do zapalenia dziąseł i rozwoju paradontozy.  Przeciwdziałają one również powstawaniu nieprzyjemnego zapachu. Zielona herbata ma również właściwości przeciw próchnicze. Jest to zasługa antybakteryjnego działania polifenoli oraz wysokiej zawartości fluoru. Warto więc herbaciany napar nie tylko pić, ale i stosować do płukania ust.

Zielona herbata jest pomocna również w pozbyciu się nadwagi dzięki jednemu z polifenoli który hamuje wchłanianie tłuszczów z pożywienia i nasila ich zużycie przez organizm. Zawiera zestaw cennych substancji który sprawia, że zielona herbata jest nieoceniona w profilaktyce chorób układu krążenia. Przeciwdziała odkładaniu się złogów na ścianach naczyń krwionośnych, przez co zwiększa się ich przepuszczalność. Hamuje wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu, zmniejsza lepkość płytek krwi, zapobiegając tworzeniu się skrzepów. W rezultacie picie zielonej herbaty zapobiega nadciśnieniu, obniża ryzyko zawału serca, choroby wieńcowej, udaru mózgu.

W każdym kraju procesy te przebiegają inaczej. Największymi eksporterami zielonej herbaty są Japonia i Chiny. W Japonii, przed wysuszeniem, herbaciane liście są blanszowane parą wodną. W Chinach suszy się je przez 4-5 minut na ogrzewanych słońcem lub podgrzewanych nad ogniem bambusowych tacach, a następnie poddaje się dalszej obróbce w zwijarkach lub w gorących kotłach.

Bardzo lubię zieloną herbatę. Piję ją raczej ze względów smakowych. Lubicie zieloną herbatę?

47 komentarzy:

  1. Bardzo lubię zieloną herbatę bez cukru ;-) I często piję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też piję zieloną herbatę bez cukru :) Dziwnie by smakowała z cukrem.

      Usuń
  2. bardzo lubię zieloną herbatę :) ale ostatnio piję czystka non stop :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie przepadam za jej smakiem, ale popijam od czasu do czasu ze względu na jej właściwości. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubimy zieloną herbatę :) Dobrze nam robi. Jak zawsze świetny post ! Zapraszamy do siebie http://agssymi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię zieloną herbatę, ale o tym już pisałam :)

      Usuń
  5. Zieloną herbatę uwielbiam, mogłabym pić na okrągło. Piję zieloną herbatę bez cukru :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba zacznę pić częściej tę zieloną herbatkę, bo widzę, że się opłaca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W umiarze oczywiście, że się opłaca ją pić :)

      Usuń
  7. Ja osobiście uwielbiam zieloną herbatę. Piję chyba z 2 lub 3 dziennie :) Zastępuję sobie kawę , której nie lubię herbatą!
    POZDRAWIAM,
    MALWA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie lubię kawy. Raz próbowałam ją pić, ale mi nie posmakowała.

      Usuń
  8. Wow! Aż tyle rzeczy o zielonej herbacie to nie wiedziałam. Teraz zacznę ją pić codziennie! Koniecznie! Cieszę się, żę trafiłam na Twojego bloga. Chętnie dodaję Cię do obserwowanych :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Patrycja
    www.modenachmir.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post się podobał. ZIELONA herbata to moja ulubiona. Polecam :)

      Usuń
  9. Ostatnio bardzo czesto pije zielona herbate :) post bardzo ciekawy i przydatny :)

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam! :) Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :) Dopiero zaczynam i to duża motywacja, na pewno się odwdzięcze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Herbata zielona to mój niezbędnik !
    http://labeauteofblondes.blogspot.co.uk/?m=1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo jak Ty. Dzień bez zielonej herbaty dniem straconym :D

      Usuń
  11. My także często pijemy zieloną herbatę :) Wpływa na dobre samopoczucie :)
    Pozdrawiamy,
    MR&MRCHANEL/ www.mrandmrchanel.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też picie zielonej herbaty poprawia samopoczucie :)

      Usuń
  12. Właśnie popijam ;-) z dodatkiem opuncji figowej :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A takiej jeszcze nie piłam. Ja miałam dziś zieloną z dodatkiem ananasa :) Też dobra :)

      Usuń
  13. Kiedyś jej nienawidziłam - wydawała mi się bardzo niesmaczna, a dziś jest moją ulubioną herbatą (oczywiście pita bez cukru), chociaż powoli wypiera ją herbata czerwona, prasowana w kostkach - jest obłędna! I też zdrowa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czerwoną herbatę też lubię, ale wolę zieloną :)

      Usuń
  14. Nominowałyśmy cię do LBA :) http://agssymi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam zieloną herbatę, podobnie jak czerwoną, chociaż znalezienie prawdziwej bez jakichkolwiek dodatków w moich okolicach graniczy z cudem, na szczęście znalazłam mały zielarski sklepik w którym kupuję różne cudeńka, wprawdzie 30 km od domu ale warto!
    Niestety ja piję również kawę, to taki mój nałóg z którym zawsze przegrywam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie piję kawy, bo nie lubię, ale herbata czemu nie. Oczywiście z umiarem :)

      Usuń
  16. Lubię herbaty, ale zielona jest jedną z tych, które goszczą u mnie częściej. Dzisiaj już jeden kubek wypiłam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię herbaty, piję zieloną, czarną, czerwoną ale najbardziej lubię zieloną :)

      Usuń
  17. Zawsze robię sobie na uczelnie :) Chyba mnie uspokaja :D albo tak sobie to tłumaczę :D haha :) Bardzo ciekawy blog!! Pozdrawiam i z przyjemnością obserwuje! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uspokaja? :) Chyba pobudza :) Ale najważniejsze, że smakuje i jej picie sprawia przyjemność :)

      Usuń
  18. Tak, lubię zieloną. Bardziej czarną z cytryną, ale zieloną też. Fajna jest również zielona zmiksowana z białą.

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię i piję prawie codziennie, chętnie sięgam po różne warianty smakowe :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę spróbować zielonej herbaty :D! Nie tylko zdrowa, ale JAPONIA - kocham <3! Nie wiedziałam o jej właściwościach ;)

    loveanimalsi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Wgl to obserwuję, bo podoba mi się twój blog :3!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za obserwację. Zaglądaj częściej ! :)

      Usuń
  22. Jest bardzo zdrowa, szkoda że nie zawsze podchodzi mi smakowo, muszę poszukać jakiejś dobrej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku też mi nie smakowała, ale z czasem polubiłam ją bardzo.

      Usuń
  23. również lubię zieloną herbatę, ale czasami sprawia że chce mi się po niej strasznie pić ;)

    OdpowiedzUsuń