sobota, 9 kwietnia 2016

Jabłka - Dlaczego warto jeść te owoce?


Postanowiłam zrobić na moim blogu serię postów o właściwościach różnych produktów spożywczych. M.in o owocach, warzywach itd. Co jakiś czas będzie pojawiał się post o jednym z takich produktów. Mam nadzieję, że się Wam spodoba. Mi osobiście bardzo podoba się ten pomysł. 

Pierwszym produktem którego dziś opiszę będzie Jabłko.





Znanych jest ponad 10 tys. odmian jabłek. Różnią się one nie tylko wielkością, kształtem, kolorem, ale także smakiem, aromatem i zastosowaniem w kuchni. Na świecie są drugim, po winogronach, najczęściej uprawianym gatunkiem owoców. Rosną niemal wszędzie, choć najsmaczniejsze pochodzą z umiarkowanej strefy klimatycznej. Twarde, soczyste, słodkie - nazywane deserowymi (lobo, delikates, spartan, jonagold, koksa pomarańczowa, ligol, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz) jada się głównie na surowo. Rozgotowują się powoli, dlatego można dodawać je do takich potraw, w których powinny pozostać w postaci twardych kawałków, np. do gotowanej kapusty. Do pieczenia, gotowania i na przetwory najlepiej nadają się jabłka kwaśne (antonówka, reneta), gdyż szybko się rozgotowują. Można też dodawać je do potraw, które wymagają zakwaszenia. Zastąpią ocet np. w barszczu czy kapuśniaku, podniosą smak jarzyny z buraków. Największe zastosowanie mają jabłka o pośrednich właściwościach, tzw. stołowe (beforest, landsberska, linda, red wealthy, bankroft, boiken, cortland, jonathan). Jadamy je na surowo, dodajemy do potraw i przetwarzamy.


Jabłka są bogatym źródłem witamin: C, z grupy B, beta karotenu, E, K, błonnika pokarmowego (zwłaszcza pektyny), kwercetyny i antyoksydantów i minerałów. Jabłko dostarcza w 100 gramach około 52 kalorii (kcal), które to pochodzą głównie z węglowodanów (stanowią one około 14% wagi jabłka).





Najcenniejsze w tych owocach jest to, co zwykle odrzucamy: gniazda nasienne i skórka, gdyż w nich znajduje się najwięcej pektyn, które mają tę zaletę, że oczyszczają organizm z substancji trujących. Dzięki wysokiej zawartości pektyn, należących do frakcji błonnika pokarmowego rozpuszczalnego, stosunkowo szybko dają uczucie sytości, obniżają stężenie cholesterolu, chroniąc przed zawałem i miażdżycą oraz pobudzają jelita do pracy, zapobiegając zaparciom. Jabłka zmniejszają również ryzyko zapadalności na raka jelita grubego i dobroczynnie wpływają na naszą odporność. Stanowią znakomite źródło witaminy C, beta-karotenu i potasu. Najwięcej witaminy C jest jej pod skórką, dlatego trzeba zjadać jabłka surowe lub gotowane czy pieczone ze skórką. Świetnie sprawdzają się w diecie cukrzyków oraz osób dbających o linię ze względu na niski  indeks glikemiczny (IG=38). Owoc ten nie podnosi poziomu cukru błyskawicznie po jego spożyciu,  jego cukry uwalniają się stopniowo, zapobiegając wahaniom stężenia glukozy we krwi, a zarazem szybkim nawrotom apetytu. 


Jabłka zawdzięczają swój smak kwasom jabłkowym i cytrynowym oraz cukrom, które są łatwo przyswajalne. Natomiast ich wartość odżywcza zależy od odmiany. Zawierają wiele zasadowych soli mineralnych. Wśród minerałów zawierają potas oraz żelazo. Te owoce w diecie działają moczopędnie, dzięki czemu mogą zmniejszać obrzęk nóg, oraz poprawiają pracę wątroby, wzmacniają mięśnie, serce, układ nerwowy. Te zdrowe owoce nie tylko pomagają nam schudnąć, ale również ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm. W ten sposób wzmacniają paznokcie, włosy i zęby. Ponadto twarde jabłka to dobre ćwiczenie dla naszych dziąseł, które dzięki gryzieniu wzmacniają się. Napar z nich zrobiony łagodząco wpływa na kaszel, a skórki owoców posiadają działanie antybakteryjne i przeciwzapalne.

Bardzo lubię jabłka. Staram się jeść 1 jabłko dziennie. Najbardziej lubię jabłko kwaśne lub lekko kwaśne. 

A czy Wy lubicie jabłka? Jak często je jecie? Napiszcie koniecznie co sądzicie o tego typu postach. O jakim produkcie chciałybyście poczytać?

38 komentarzy:

  1. Lubię jabłka, ale właściwie to jem tylko jedną odmianę-Cortland:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie nie patrzę na odmianę jabłek. Ważne żeby były dobre w smaku czyli słodkie, kwaśne lub lekko kwaśne. Czasami są ładne jabłka,a jak chce się zjeść to się okazuje, że są prawie bez smaku ;/

      Usuń
  2. Tak samo jak ty najbardziej lubię jeść jabłka kwaśne lub lekko kwaśne :)
    Muszę się przyznać, że nie codziennie je jem :/.
    Świetny pomysł :)

    https://xpatrycja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja staram się jeść codziennie jabłka choć czasem zdarzy się nie zjeść, ale rzadko.

      Usuń
  3. Kochana muszę przyznać, że widać wkład włożony w napisanie tego postu ! Wrzucam go do zakładki polecane i umieszczę gdy będę miała w pis z linkami ;) Cenne źródło informacji !

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis:) Uwielbiam jabłka, jadam codziennie jedno na zmianę z bananem. Najbardziej lubię lobo i goldeny, zaś do szarlotki zawsze kupuję szarą renetę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o odmiany jabłek to za bardzo nie patrzę na to. Ważne żeby były dobre w smaku.

      Usuń
  5. Jakoś nigdy nie zagłębiałam się w wartości odżywcze jeśli chodzi o jabłko. Uwielbiam je i jem je w tonach. Najbardziej lubię te słodziutkie :) Chętnie poczytałabym o jakimś produkcie nawilżającym do twarzy bądź ciekawym kremie pod oczy :)
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jabłek za dużo lepiej nie jeść, tak jak z resztą wszystko inne. UMIAR, UMIAR :) Jeśli chodzi o krem pod oczy to ja nie używam (jak na razie) żadnego, ale mam krem do twarzy. Niedługo będzie recenzja.

      Usuń
  6. kocham wszelkiego rodzaju jabłka, zielone, żółte czerwone! :)
    locastrica.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami są jabłka które nie są smaczne. Mogłabym powiedzieć, że nie mają prawie smaku. Ani to kwaśne, ani słodkie. Takich nie lubię.

      Usuń
  7. ja lubię najbardziej te kwaśne
    0lja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też takie lubię, ale mogą być też słodkie :)

      Usuń
  8. Ja rzadko jem jabłka , ale najbardziej lubie zielone ;)
    http://xthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jabłka są zdrowe, najlepiej żeby się jadło codziennie :)

      Usuń
  9. jabłka najlepsze są z gruszkowym posmakiem:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiedziałam, że jest tyle odmian. Mam swój ogród, a w nim ekologiczne jabłka, które uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze jest mieć swój ogród, a w nim owoce, warzywa albo ewentualnie kupować od gospodarza :)

      Usuń
  11. Ja najchętniej jem twarde i kwaśne. ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię twarde jabłka. Są dobre dla naszych dziąseł :)

      Usuń
  12. Dzieki Twojemu postu się czegoś nowego dowiedziałam! Co do jabłek to mam uczulenie i nie moge jeść :(.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojjj, szkoda. No niestety czasami jest się na coś uczulonym. Moja siostra jest na orzechy uczulona.

      Usuń
  13. Uwielbiam jabłka choć nie lubię faktu że wzdymają i mają dużo węgli ;/
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzdymają pewnie gdy się zje za dużo. Jedno jabłko na pewno nie zaszkodzi :)

      Usuń
  14. Uwielbiam jabłka, choć o tej porze roku nie są tak pyszne, jak jesienią!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak wiem. ale mimo wszystko i tak staram się jeść choć jedno dziennie.

      Usuń
  15. Odpowiedzi
    1. Za dużo lepiej nie jeść. Jak wszystko z umiarem :)

      Usuń
  16. Ja codziennie zjadam minimum dwa jabłka. Uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. we mnie jabłka trzeba wmuszać, poza papierówkami, te zjem zawsze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię jabłka, w ogóle owoce bardzo lubię :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...